Fluefiskenerd eller fluemongo?

by

Jeg er en voksen gutt (har rundet 30) som bare må lufte noen tanker jeg har hatt i det siste: Anser meg selv som fluenerd. Jeg står i sjøen i minusgrader og kaster, kaster, og kaster til jeg til slutt ikke har følelse i hverken armer eller bein (til dere som lurer, jeg kaster ikke med beina, mister følelsen der på grunn av kulda). Jeg sykler gjerne 2 timer innover i marka, i oppoverbakke, for å kunne få 1 liten time med fisking. Jeg stikker ut så ofte som mulig, kan finne på å leke litt med både stang og snelle om det er i stua, på verandaen, i hagen, tørrtrening på fotballbanen whatever. Jeg har blitt en fluenerd.

 

Jeg er i tillegg stolt av å være fluenerd. Folk på jobben, familie eller øvrig vennekrets forstår seg ikke på oss fluenerder. For dem er det helt merkelig å skulle stå i sjøen når vannet er krystallisert og gradestokken fortsatt viser blått. Uansett…

På forskjellige turer har jeg møtt på mange forskjellige folk, og det er her spørsmålet mitt kommer; har flertallet av oss fluenerder bikket over til fluemongoer?

Ett eksempel på en samtale mellom fluenerd og fluemongo:

FN «Hei, vært noe action i dag, eller?»
FM «Njæ, sola står litt lavt og klekkinga av vespertina begynner ikke før om 2dager og 47minutter, så jeg må nok vade litt lenger sør i vannet og kaste oppstrøms for å møte vinden riktig da den vanligvis står litt annerledes denne tiden av døgnet og i tillegg må du ha en indisk elefantknute på flua slik at den presenteres riktig og ligger 2,3 milimeter skrått fra fortommen som forøvrig er spesialbestillt fra Afrika da det man finner på XXL ikke duger før vi kommer uti juli, 13.Juli faktisk, og til helgen er det jo fullmåne også vettu…»
FN «Ok, så du har ikke fått noe fisk altså?»
FM «Nei!»

Sist jeg sjekket ansattelista til NASA stod ingen ørreter oppført som «rakettansvarlig».
Har verden virkelig blitt slik at man må være professor i både knuter, meteorologi, fluer, klekking, vind og vannstand for å få fisk?

Selv jeg forstår at man bør ha minimumskunnskaper dersom man skal ha suksess, men å skulle gå 17 år på universitetet for å kunne kjøpe seg en fluestang kan vel ikke være nødvendig?

Fluemongoen
For 2 dager siden tok jeg turen til Vestfold for å teste ut sjøørretfisket. Jeg hadde med en kompis som ligger i grenseland mellom fluenerd og fluemongo (nok om det) og vi møtte tilfeldigvis på en neoprenvade-kar som definitivt lå i sistnevnte kategori (han er faktisk inspirasjonskilden til dette innlegget). Først hadde han et innlegg på 14 dager der han fortalte oss om hvorfor man måtte ha neoprenvadere (hypalonforsterkede faktisk). Så kom en forelesning på hvordan man bytter fra mørke fluer til mer oransje dersom vannet er litt mer grumsetet enn 3,14 og vinden kommer fra vestenfor-sol-og-østenfor-måne og hadde man ikke rappala knuten så kunne man egentlig bare knekke stanga og gi opp. Stikk heller på cafe eller no. Må jo ha ordentlig knute vettu. Det skjønner jo alle…

Lang historie kort, neopren-duden fikk null SØ, til tross for «perfekte» kast, «perfekte» knuter, «perfekte» vadere, «perfekt» snørekasse, «perfekte» briller, «perfekt» caps med lykt man clipser i bremmen, «perfekt» intermediate med skyteklump, motor og kjøttkaker til middag, «perfekt» tolking av både leopardbunn, vind og øvrige føreforhold, «perfekte» hansker… ja dere skjønner hvor jeg vil…

Litt lenger borte stod jeg, smalt på et «Juletre», knøyt den vanlige slukknuten (he he), kastet som en idiot (de vanlige 15-20 meterne) og PANG, sjøørreten satt…

På bakgrunn av dette spør jeg dere, er fluesporten på vei til å «bikke over» eller finnes det fortsatt noen fluenerder der ute som setter pris på litt frisk luft og fisk, selv om man ikke har elleve tusen vektall i fluefiske?

Stikkord:

3 kommentar to “Fluefiskenerd eller fluemongo?”

  1. FJCL Says:

    Det er lenge siden jeg har måtte forholde meg til noen som setter pris på en natt i villmark, stå opp med solen og spise mat man har fanget selv.
    Det har jeg nå, og ser denne situasjonen fra andre siden av skalaen. For meg blir dette spørsmålet tilsvarende «grill eller wiener?». Med mindre du da har lyst på litt sjømat og skylle ned med chablis.

  2. fiskesnakk Says:

    … en natt?

  3. vakdaforfaen Says:

    grill eller wiener?

Legg igjen en kommentar