Premiere +++

by

vulgata

Kanskje en litt rar tittel på en overskrift, men helgens fiske var en premiere for mange ting.

Først var det premiere for at alle i Fiskesnakk var på tur med tørrflue sammen, en ting nok så vanskelig å få til for gutter med sammenlagt 6 barn og et på vei. Vi håpet i tillegg på at det skulle bli premiere for Vulgatan i år, og det ble det. Erik ville overbevise oss om at hans barns plastbåt, «Discovery 200» til 250 NOK skulle fungere like godt som en belly boat eller som en Alpacka til 10 000 NOK, så Discoveryn gjorde stor premiere. Jeg hadde skaffet meg en Olympus Mju Tough 6000 for å fotografere med under vann. Den fungerer ned til 3 meter og er støtsikker ved fall opp til 1,5 meter over bakken.

discovery 200
Discovery 200 til 250 NOK. Kanskje ikke ser helt politisk korrekt ut for di som står på land og ser en knallgul plastbåt.

Med tanke på at vannet ligger en bit opp i Marka så bestemte vi oss for grytidlig start. Vi er alle b-mennesker så det i seg selv er en stor utfordring. Selv lå jag under dyna ca 01.17 og satte klokken til 03.15. ca halv fire smørte jag fire brødskiver og noen minutter senere var pakkningen og jeg på vei for å møte opp. Hittill hade Erik ikke respondert på mine sms:er. Helt riktigt, etter å ha ventet en time ringte han og ved det tidspunktet stod jeg parkert på en parkeringsplass et sted i Bærum og sov. Forbanna Bærumstomte. En stund senere var vi på plass på parkeringsplassen og hadde pakket ut sykler og sekker. Nå hadde vi en time rett opp og så en gåtur på cirka 20 minutter gjennom skogen til vi var framme. Thomas var allerede på plass og vi hade fått rapport om 3 tapte fisk men ingen i håven. Når vi kom frem var vannet helt blankt og Thomas hade fått en i håven, en fiskepinne på 350 gr. Pussigt nok tok den på en Spent Spinner.

Som straff for at Erik var 1 time sen så tidlig på morgen fikk han pumpe bellyn min meden jag gjorde i orden stanga.

belly boat
Straffet for en times forsinkelse.

Frem til ca ni var det mest strøvak her og der, men rundt ni tok jeg min førsta pause og slumret da Erik begynte å skrike om «Vulgata Vulgata». Og riktigt nok, den første Vulgatan tok seg fra bunn, opp til vannflaten og ut av skallet og satte seg på vannflaten for å forberede seg på et nytt liv, eller at en sulten ørret skal spise den opp. Det var nettopp nå det begynte. Vaken ble flere, hardere og pulsen begynte å slå. Det ble klekking, men ikke den voldsomme som vi håpet. Alikevel en fryd for øye. Mitt første kast resulterte i et stenhardt tilslag fra en ivrig ørret på mellom 500-800 gram. Den kom seg løs og jeg bannet for meg selv. En fin ørret. Erik fikk sin første en stund senere.

vulgata

vulgata

Jeg har lenge ønsket å ta litt bilder på fisk under vannet, når man driller og når man slipper den tilbake. Derfor har jeg en tid lurt på hvordan jeg skal få det til. Et undervannshus til speilrefleksen koster for mye syns jeg og det er for mye å drasse på, så jag har søkt et alternativ. Da jag fikk øye på at Olympus hadde en ok kamera for oppgaven slo jag til. De har to ulike varianter, Mju Tough 6000 som fungerer ned til 3 meters dyp og Mju Tough som fungerer ned til 10 meters dyp. Nå var dette premiere for meg så bildene ble vel ok, men med litt øving og erfaring så kommer jeg absolutt å kunne ta litt kule bilder med den.

olympus mju tough 6000

olympus mju tough 6000

Discovery 200 er en vanlig plastbåt som man får kjøpt i en leketøybutikk for rundt 200-300 NOK. Erik syns den fungerer bra og er relativt stabil. Den ser kanskje ikke så politisk korrekt ut, men fungerer bra og egner seg faktisk til fluefiske. Står man på kne kaster man relativt bra men stødigheten er ikke den beste. Skal man nevne noe veldig positivt er vel det at den er lang nok for at man kan legge seg rett ut og hvile seg når vakaktiviteten lagt seg. Skal man tenke på noe veldig negativt så er det vel hva som skjer om man setter kroken i båten da plasten ikke er så tykk som en belly eller en båt utvikklet for fiskeaktivitet, å sende en stevning til tilverekeren for at man synket er nok ikke å tenke på.

discovery 200

Vi så mye fisk og en hel del stor fisk men det var ikke helt dagen for oss. Erik fikk fem ørret og jeg tok tre. Thomas fikk nøje seg med en ørret da han hadde turnoppdrag denne dagen fra morgen av så han tuslet avgårde straks før vulgataklekkingen. Det skal han nok være glad for. Det hadde vært vanskelig og dra en slik scene bak seg.

Vakdaforfan – Erik

Dette var helgen jeg slapp å bruke nicket mitt – vakdaforfaen. Som Fredrik forteller over, så klekket Mr.Vulgata og det var duket for party. Tok noen bilder jeg også, hadde kun med mobil så kvaliteten er litt ymse.

Yacht og belly

Dagens belly boat bakerst og «fremtidens belly» nærmest

Våt svenske

Fredrik tester nye måter å gå ut av belly boat på, denne kan ikke anbefales dersom du ikke vil bade

tørketrommel

Tørking av klær… bålplassen var på ei myr-øy, fuktig, vått og vann på alle kanter. Da er det lov å bryte bålforbudet i 20minutter (bål loven §2 annet ledd)

Mr. Leth

Vulgata fotografering på høyt nivå – «smila pent til Onkel Fredrik nu…»

Fiskepinne

En liten tass som etter kort fotosession kunne joine sine brødre i vannet

fb

Samme prosedyre med denne lille tassen – kort fotosession – så tilbake i rett element

j

Det er lov å slappe av litt når man har 1 time mindre søvn enn fiskekompis (dvs meg) fordi han (dvs meg igjen) presterer å forsove seg… not good…

rey

Tomtegubbe 1

tye

Tomtegubbe 2

Det så jo ut som vi hadde vært på tur i flere uker, men fluefiske på et visst nivå (?) krever jo en del utstyr.. hehe.. Which brings me over to Mr.Discovery. Jeg hadde, som Fredrik nevner, bøffa gummibåten til datteren min og det var faktisk en kjempepositiv opplevelse. Litt vanskelig å kaste i begynnelsen, båten svingte samtidig som dobbelttrekket, men etterhvert fikk jeg det mer eller mindre til. Fiske lot seg ikke skremme heller, 2 ganger opplevde jeg at det vaket centimetere unna. Discovery’n får terningkast 5 og jeg må innrømme at jeg driter i hvordan det ser ut, så lenge det er et fartøy som kan frakte meg raskt mot områdene der storørreten vaker. Dvs at jeg vurderer å selge bellyboaten min etter denne turen… legg igjen kommentar dersom interessert!

god plass

Det er bare å lene seg tilbake, nyte naturen og vente på at ørreten skal ta flua.

besøk

Besøk hadde jeg også, tydeligvis flere som syntes båten var fin 🙂

Stikkord: , , , , ,

4 kommentar to “Premiere +++”

  1. Fredrific Says:

    Nydelig! Stikker opp der til lørdagen. Får du fri Erik :)? (ovenatter)
    Hva tok de på`? spent, klekker…?

  2. Fredrik Leth Says:

    Var der oppe idag også. Det var mye mer vind så litt vanskelig å fiske av og til og det er når vinden avtar som det er kult. Idag tok de på Marginata under første delen av dagen og Vulgata på ettermiddagen. Det blev syv ørret i størrelse 300-400 gram, så fiskepinner.

  3. vakdaforfaen Says:

    har pappaperm om dagen, men det er jo ikke akkurat «fri».. hehe…
    ring meg du, så avtaler vi tid og sted i nærmeste fremtid

  4. Fredrific Says:

    Jeg er klar! Annytime! (selvstendig næringsdrivende) Helst overnattning! -Fredrik; Nå som Audun har fått litt blod på tann, så forventer jeg du opprettholder litt push på jobb 🙂

Legg igjen en kommentar