Ludde no 3 – en svensk klassiker

by

Ludde no 3

Man skal huske hvor man kommer ifra. Har man fisket en livstid så har man mye kunnskap med seg i sekken sin. Hver liten detalj i fisket kan en dag være nok så viktig. En dag er det den som er avgjørende for en lykket fisketur. Som gutt oppe i svenske Norrland, i høyde med Bodø, kom jeg i kontakt med fluefisket. Som mange andre ble jeg hooket ved første tilslag. Da som nå var det den visuelle spenningen som var så fengende. Sjøørret fantes ikke på kartet, det var harr og ørret som var greia der oppe.

Lyseblå Ludde no 3

Først nesten 20 år seinere ble jeg av en venn introdusert for sjøørrettfiske. Det var en iskald novemberdag i skjærgården sør for Stockholm. Før turen hadde jeg vært i fiskebutikken og stasjet opp med litt sjøørrettsluker. Jeg ville ikke legge for mye penger da jeg ikke visste noe om det. Mine første år som sjøørretfisker skulle jeg ikke fiske med flue. De jeg fisket med var delvis slukfiskere og delvis fluefiskere. Vi fisket fra båt og jaktet blant de tusenvis av øyene i skjærgården. Et spennende fiske, men tøfft da vi ofte fisket ut mot det åpne havet. I Stockholm i den perioden så er været kaldt med hard vind og snø. De første slukene jeg kjøpte hette Vicky og Grevling. De ga ikke resultat og turen ble for meg loddesløs. Mine venner fikk fisk og de brukte en sluk som het Ludde. En håndgjort greie på cirka 21 gram. Den så forsovlig fin ut, men den kostet faen 200 kr. Noe jeg syntes var galskap. Tre turer senere uten fisk og der de andre fikk fisk begynte jeg å lure på om sluken virkelig virkelig kunne være det avgjørende for success?! Infor neste tur skaffet jeg en Ludde Appelsin, en orange variant av sluken. Jeg var ikke gla når jeg betalte. Få timer seinere skulle det vise seg at jeg fikk min første sjøørret. Den var ikke stor. Rundt kiloen. Men min første. Siden den gangen har jeg bare fisket med Ludde, og favoritten er Ludde Appelsin.

Godteri i en svensk sjøørretfiskers øyne

På den beste turen fikk jeg seks sjøørret fra 2 kg og den største som veide nesten 4 kg. En fantastisk tur som skyldes Ludden for successen. Siden jeg flyttet til Norge for 4 år siden har jeg ikke rørt slukene. Nå fisker jeg bare med flue. Ludden er bytt ut mot jiggys, pattegriser og andre fluer som jeg har held med. Men det er mye fra slukfisket som jeg tar med meg og som gjør meg til en bedre sjøørrettfisker med flue. Av og til tar jeg frem de gamle slukene og ser på dem og mimrer hvor jeg kommer ifra. Jeg kjenner fortsatt det kalde bitende draget i kindene når vi kjører ut mot havet med båten. Følelsen av forberedelsene dagen før var alltid en ritual for oss der vi satt på kjøkkenet og sjekket krokene på slukene, byttet de som var dårlige. Hver tur ble avsluttet med en kald pils i badstuen nede ved vannet.

Ludde tilverkes ikke lenger. Formodligen ble fortjenesten for lav til tross for det stive priset 200 kr. En morsom anekdote er at en venn av meg kontaktet tilverkeren og spurte hva han skulle ha for å tilverke et opplag Ludde Appelsin til ham. 400 kr var svaret. Vennen min bestilte 20 stykken.

Stikkord: , , , ,

Én kommentar to “Ludde no 3 – en svensk klassiker”

  1. Tigerkaka Says:

    Apelsinvagn!!

Legg igjen en kommentar