Oppgjøret med meg selv

by

Catch n release 

Så lenge jag kan huske så har jag vært pro Catch`n release. Jag ska ikke slå meg selv for hardt på brystet. I min tidlige ungdom så slo jag ihjel fisk uten å egentlig skjønne hvorfor. Ingen fortalte meg at jag skulle gjøre annerledes. Jag fisket mye gjedde og der jag kommer fra er det en skrepfisk man ikke en gang gir til katten.

Gunnar Westrin viste veien
Under mine mest aktive tørrflueår fisket jag med fluer uten mothake. Jag ville enkelt kunne kroke løs fisken, skade den så lite som mulig og varsomt sleppe den tilbake. Min store helt var Gunnar Westrin. En fantastisk fluefisker og forfatter som brenner for fisket i de svenske elvene. Hans syn på natur og fiske endret mitt fokus helt. Dette var på sent 80-tall og siden dess har mange fisker slippret seg gjennom mine fingrer og tilbake til vannet.

Den siste tiden har jag hatt en 100% catch`n release holdning. Det siste halvåret har jag hatt ett oppgjør med meg selv. Jag er utrolig glad i å spise fisk men av en grunn som ikke er særlig smart så kjøper jag fisken over disk i butikken.

En stille protest
Oppgjøret mitt står i at jag i en veldig stille protest mot fiskeindustrin tenker ta vare på en eller maks to fisk om de er i god kondisjon, og det ikke invirker på storfiskstammen i området. Jag skal slutte kjøpe fisk med mindre et resept krever en art jag ikke kan få på flue i fjorden et vann eller i en elv.

Jag er vel medveten om at det er en promp i rommet men for meg personlig så føler jag at det er en bra vektbalanse mellom økologiskt fiske og en god etikk.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

