Ventetid og ringelyder

by

Sitter i åpent landskap på jobben. Mobiltelefonene skriker på alle kanter. Den ene ringelyden dårligere og mer irriterende enn den andre. Selv kongen av pulemusikk, Barry White blir fort forvandlet til en skjærende Mikke Musvariant gjennom en høytaler som neppe kan være større enn et knappenålshode. Blir ikke mye groove av det.
Virker nesten som om det konkurreres i; hvem-har-den-mest-irriterende-ringelyden i landskapet?


Innehaverne av disse telefonene vet inderlig godt hva jeg bedriver mye av min fritid med. Har av min gode venn alias ”vakdaforfaan” tidligere blitt kaldt for fluemongo eller noe i den duren. Og ja, jeg vedkjenner meg det gjerne. Jeg har helt dilla på fluefiske. Er riktignok ikke en tørrfluepurist som fnyser av andre som denger løs med streamer etter brunørret. Får jeg imidlertid velge, foretrekker jeg tørrfluefiske. Sånn er det bare.
Jakter jeg på sjøørreten, bruker jeg gjerne en selvbundet streamer. Helt fint det faktisk.
Overlister jeg fisken, er det en herlig følelse å kjenne motstanden fra fisken helt ned i korkhåndtaket på stanga. Se fisken spinne av gårde som en torpedo. Høre musikken i snella da meter for meter av lina fyker av spolen, gjennom stangringene, vannfilmen som spjæres med et ziiiip!!!
Det er noe magisk med nettopp den lyden. Den harde knarrlyden. Nesten som en blodtrimmet crossmotorsykkel. Må ha den, bare må ha den!
Som et motstykke til alle kvasivarianter av mobilringelyder har jeg skaffet min egen ringelyd. En kjent lyd som skiller meg fra resten av den gemene hop. Når min telefon ringer gjaller knarren fra min mobil og signaliserer min identitet, mitt DNA. Og det med den høyeste lyden av dem alle… Denne lyden har blitt min virkelighetsflukt fra 20 kalde og metertykk is på vannene i Nordmarka. Lyden er en påminnelse om at det kommer en vår, en vår med vakevillig brunørret som velter seg over mine egne flytende kreasjoner. Og da kjære venner, da …
Legger ved noen bilder i påvente av bedre tider for oss fluemongoer.

going fishing

i solnedgang

captain drilling

fjellmiddag

Legg igjen en kommentar

