Det blide sørland

by

I helgen var vi på besøk til min kjæres familie i Kristiansand. Lørdag skulle konemor besøke tidligere kollegaer og undertegnede fikk da anledning til å fiske. Etter å ha lest diverse rapporter fra forskjellige fluefiskefora var forventningene skyhøye. Stanga ble rigget og kastearmen ladet, jeg hadde en hel dag med fisking foran meg.

Alt klart

Klokka var rundt ett da jeg tok første kastet. Jeg hadde sett for meg en odde med det jeg trodde var optimale strømforhold, bunnforhold og ikke minst vindforhold. Det ble kast etter kast, flua gikk høyt i vannet, dypt, raske inntrekk, sakte inntrekk, kombinasjon av dem alle und so weiter. Ingen ting fungerte. Etter noen timer forstod til og med bikkja at det ikke var det «perfekte stedet» jeg på forhånd hadde trodd.

Bikkja har fått nok

Legger ved noen bilder fra odden, utsikten var i alle fall nydelig …

Svanebesøk

Andre som også fisket...

Legolandbåten

Jeg forflyttet meg så litt lenger inn i bukta. Det tok ikke mange kastene før denne krabaten slurpet i seg en Runars Deciever.  Mobilkamerabilde…

flat faen

2 kast etterpå var denne flua ødelagt, jeg måtte derfor lade om og satt på denne lille rakkeren…

Go'flue kjøpt hos Dag Midtgaard

Det ble med flyndra denne dagen og ingen sjøørret, men turen var fantastisk allikevel. Det å se utover sjøen, med kaffekoppen i hånda er som medisin for kropp og sjel. På slutten av dagen toppet det hele seg med sipvak inne i bukta, en lokal helt fortalte at sjøørreten gikk inn og beita på denne tida og holdt på ca en times tid. Samtidig tuter konemor fra parkeringen. Tida mi er ute for denne gang, men jeg er like blid, for i morgen skal jeg fiske brunørret …

TUREN HJEM FRA DET BLIDE SØRLAND

Søndag rettet vi nesa hjemover, men skulle innom et hyggelig vennepar fra et sted mellom Kr.Sand og Oslo. Jeg røper ikke stedet og kommer tilbake til årsaken meget snart. I bilen ringte jeg «mannen i huset» for å høre om det var noen åpne plasser jeg kunne fiske i, han nevnte et par steder, men trodde nok det var for tidlig. Er det noe fluefiskere har nok av, må det være «optimisme» og «pågangsmot», jeg var klar, det er aldri for tidlig så lenge det er åpent vann. Noen kilometer seinere så stod vi der, lokalguiden, det åpne vannet, fluestanga og jeg. Det var så inni helvetes deilig å se rennende vann igjen!

Kan det blir bedre?

Så spør jeg om størrelsen på fisken, hvordan er den vanligvis. Joda, det gikk stor fisk der. Så bra tenkte jeg, kanskje man en eller annen gang får kilosfisk ved fremtidige besøk. Så gikk min «guide» opp å hentet noen treutskjæringer fra hytta, av tidligere fangster. Det var vistnok ikke umulig å få fisk laaangt over kiloen i det området. Satan jeg gleder meg til neste besøk. Dette er grunnen til at stedsnavn blir utelatt 🙂 Legger ved et bilde av OBM, hadde denne karen vært en film, hadde han fått terningkast 5. En usedvanlig rolig, ydmyk og bra kar. -«Nei, e har ikkje kasta så mye med flue…» sa han, og kasta ut hele lina mi til backingen kom til syne… Hehe.. KONGE!

Bra mann

Jeg avslutter denne runden med en Arnold, I’ll be back, når det gjelder dette stedet… høstrapport kommer senere..

Nice

Kan det bli bedre?

vak?

Stikkord: , , , , , ,

2 kommentar to “Det blide sørland”

  1. Lars Says:

    Hei.

    Hvor i Kr.sand fiska du ?

    Lars

  2. vakdaforfaen Says:

    Hei Lars

    Jeg fiska i Berthesbukta, kona hadde bilen så jeg forsøkte kun forskjellige odder og plasser i Berthesbukta. Var forresten en tur ute på Odderøya nå i ferien, null og niks i håven. Ufattelig mange plasser å velge mellom der nede, vet at det finnes bedre alternativer enn de 2 jeg så langt har valgt, men det må kombineres med familieliv og shopping i Markens, da er veien kort til f.eks Odderøya 🙂

Legg igjen en kommentar

