Det å være flisespikker

by

Jeg er veldig glad i film, og ser jag en film som er bra og de har vært nøye med detaljer blir jag enda gladere. Jeg syns at en hel film kan tape sin verdi om de slurvet med detaljer, som at de står og ser på en fuel og sier “se kongeørnen” og de i selve verket ser på en ugle. Da jeg er sykeligt opptatt av fiske til de grader at jeg kaller meg selv for nerd så er det en selvfølge at akkurat slike detaljer granskes når jeg leser, ser på, hører om fiske. Jeg har noen prakteksempler som ikke nødvendigvis har med fluefiske å gjøre men allikevel om fiske.


Den siste tingen jeg reagerte på var i filmen “Menn som hater kvinner”; en politimester står under sin ledige dag og fisker ved en elv når han blir søkt opp av huvudrollsinnehaveren Mikael Blomkvist. Detaljen her er at politimestern holder stangen som at han aldrig sett en stang tidligere, på exakt samme måte som president Putin gjorde, om dere husker, på propagandabildene som ble sendt ut verden over for noen år siden. Putin står med bar overkropp og spenner en kropp som for noen år siden sikkert var veltrent og på korrekt Sovjetiskt vis så ser han ut over horisonten – og holder stangen som en tomte som aldrig vært uti fiske tidligere. Ser man veldig nøye på bildet så ser man også at de ikke en gang plukket bort plasten fra håndtaket – det er et helt tomteverksted som vært i farten her. Det som er mest kul med det må ju være hvordan det gikk til når hans PR-stab kom frem til idèn og la den frem til ham:
«vell mr pjutin, ve haf a sudjestjon for ju mr prrresidnt»
«very good idea, but I hrave not fisinggirr»
«ve fix»

I lørdagens Dagbladet lød et av spørsmålen i spalten “Trivial Pursuit” så her, “Vad kalles det når du fisker laks med agn som ser ut som små insekter”?
Jag vet ikke om jag trenger å skrive noe mer om akkurat den. Visst, det finns de som jobber på som faen og prøver seg på laks med for eksempel tørrflue, men det er ikke det som kjennetegner fluefiske etter laks.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

