Å begynne et sted

by

trout

Precis som mange fluefiskeentusiaster så ønsker jeg å dele denne pasjonen med familien. Frivillig og ufrivillig. Noe info går forbi med et, ”mhm”, noen ganger får jeg et genuint intressert spørsmål eller en god kommentar tilbake, som ”var det drag i vulgatan i dag?”.

Min kjære liker bylivet og en god latté på et bra café. I helgen hade jag greid å overtale henne til en fisketur. Da jeg selv bare fluefisker så skjønte jag rett kjapt at jeg må gjøre noe for å ikke helt knuse fremtidens muligheter til flere turer og da er ikke fluefiske med fluestang det rette. Som liten gutt begynte jeg å fiske i elv etter harr og ørret med haspel. Tre fluer og en dupp som jeg kastet snett oppover i elven. Jeg følgte duppen nedover med spenning og ventet på hogget. Noen ganger kom det, noen ganger ikke. Men når det kom – for en følelse. Det var nettopp den jag ville gi til min kjære, om enn bare for å tende et lite lys i henne om hva det er jeg driver på med, og helst for å få henne med på noen fler turer.

fokus
Fokus på den røde duppen.

første ørret på superpuppe
Første ørreten føll for en grøn superpuppe.

første ørreten
Gleden etter å ha fanget første ørreten …

I denne rapporten går jeg ikke inn på klekking, innsekter, vannstand osv. Jeg satt sammen en kombinasjon av to superpupper og et harøre, to varianter som nesten aldrig slår feil. Harøre ga ikke noe første dagen. Og når vi sjekket hva harren vi sparte for middag, selv hade spist, så ble harøret bytt ut til maur – etter fiskers order og ønsker. Det byttet resulterte i turens rekord, en ørret på 400 gram. Ikke det store, men et veldig bra sted å begynne på.

første harren
Første harren, den største veide 400 gram. Rutinert posing!

turens største ørret
Turens største ørret, 400 gram.

Femundselva
Utrolig vakre Femundselva.

Stikkord: , , ,

Én kommentar to “Å begynne et sted”

  1. vakdaforfaen Says:

    Meget BRA, gratulerer Anita

Legg igjen en kommentar

