Selektivt i Renaelva

by

renaelva

I helgen var jeg og en kompis til Rena. Vi skulle få oppleve det mest selektive fisket vi noensinne opplevd.

Når vi kom frem til elven var det nesten 30 varmegrader. En utrolig hete og den korte vandringen til leire ble svett. Vi tok det lugnt, spanet over elva og drakk en øl. Det var intet å se. En del innsekter men ikke så mye på overflaten. Vi satt i sikkert to timer før vi begynte å bevege oss for å spane lenger ned lengs elva. Vi møttet noen fiskere som også nettopp kommet, di hade heller ikke sett noen aktivitet og var litt ivrigere enn vi og fisket på. Vi fikk vente til langt inn på kvelden før vi skulle se første vaket, et lugnt modent sippvak. Vi skjønte rett kjapt at det ikke var noe på overflaten og fluevalget lå på en døgnslendepuppe. Kastingen begynte men intet skjedde. Det ble mer og mer aktivitet og nå kom dessuten knotten, den aller minste sorten som ikke gir seg før de er langt inn i øye. Vi besluttet å ta en promenad tilbake til leiere for å sette på noe myggemiddel. Precis ved leire vaket det et par steady fisker bare noen få meter fra land. Kvelden gikk over til natt og det var fullstendig umulig å få fisken til å ta. Vi var som indianere og nesten krøp frem til elvebredden men fisken spiste noe vi ikke klarte av å presentere på rett måte. Vi såg stooor fin fisk som var opp med rygg og hale. Opp mot 2 kilo! Utrolig frustrerende.

Under natten fisket vi med lang fortom så det var av og til vanskelig og ha helt full kontroll på hvor i vannet fluen befann seg. Rundt halv ett går en fisk opp der jag trur jeg har fluen, mothugg og den sitter. Den drar ut i dypet med en gang, fin fisk(!) tenker jeg. Når den kommer nermere land viser det seg at det er en ørret som jag haket i halen. Mest trulig har den gått opp på noe precis ved fluen min og så fått seg en overaskelse. En kort stund deretter går en pen harr opp på fluen min. 50 cm og 920 gram. Den tok på en døgnslendeklekker. En norm befrielse etter en lang hard dagskamp. Må innrømme at fisken vant denne gangen. Søndagen fortsatte med samme frustrerende resultat. Min kamrat fikk påslag men mistet en pen fisk nesten direkte.

Renaelva er en utrolig fin elv. Langs hele fluefiskestrekningen er det blankvann så man får laaange fine flyt med fluen. Ved noen tilfelder op mot 35 meter uten at fluen beveger seg. En utrolig digg og spennende følelse, MEN, man vil unngå å få tilslag fra en 2 kilos når man er ute på backingen. En annen intressant ting med Rena er at man fiske nesten uteslutende langs elven bare noen få meter ut. Den er oftest brådyp direkte og det vokser trær og busker tett langs elven.

tony spaner
Mye av tiden gikk åt til å spane

rena

renaharr
Vakker renaharr

ørret
Nattens eneste ørret tatt i halen

Stikkord: , ,

Én kommentar to “Selektivt i Renaelva”

1. Tony Says:

Takk for en fin tur til Rena kompis! Nå ble vi litt klokere etter den turen, så neste gang tar vi dem alle..hehe.. kastekastekaste!