Snik-motivasjon på høyt nivå

by

sommer

Jeg har en datter på snart 8 år som en periode synes det var bittelitt artig og bli med på fisketur. Interessen dalte kjapt da fangsten uteble, jeg hadde derfor en plan da vi skulle på stranda ved et større vann i Telemark.

Rett før bilen var ferdig pakket svingte nemlig far innom den lokale sportsbutikken. Der gikk jeg sporenstreks bort i oterhylla og tok med meg den med fluer. Dette er jo ikke akkurat fluefiske, men for en åtte-åring så er det totalt likegyldig om flua henger fast i en fortom eller på ei oter line. Poenget mitt var jo tross alt å øke interessen hennes for fisking, og da med fluer som fangstredskap.

-«Skal vi ta en tur ut i båten?» sa jeg…

-«Ok!» sa den lille uten å ane hva far hadde i tankene..

04072009127

Etter noen minutters knoting, padlet vi rundt med oteren hengende bak båten. Vi pratet og sang litt og fisking var plutselig blitt noe som var litt artig allikevel. Etter noen minutter rodde vi bort til en liten holme der vi gikk i land. Turen var over for denne gang og far var ekstremt spent da oterlina ble dratt inn mot land. Kunne vi virkelig ha fått noe på denne lille svippturen?

04072009128

Jada, 2 blanke og fine små stekefisk hadde falt for fristelsen. Pedagogisk som jeg «er» prøvde jeg nå å vekke interessen med å gi småhint om «hva kan disse ha spist da». Det tok ikke lang tid før junior også var litt nysgjerrig på hva som lå i magesekken. Da vi kom tilbake var hun på pletten med kniv og pågangsmot for å finne ut av hva disse krabatene hadde i magen.

04072009131

Å skulle få barn til å spise fisk kan også mange ganger være en utfordring, men egenfanget ørret derimot, smaker og er langt mer spennende enn den man får i butikken. Siste finish ble derfor gjort og junior hoggde innpå og synes det smakte utmerket hun også.

04072009134

Hadde jeg nå klart å vekke interessen hennes for fiske? Vel, jeg var i alle fall godt på vei…

 

Snik-motivasjon på høyt nivå – del 2

Dagen etter hadde vi fått mulighet til å fiske i et privat vann der det gikk røye og ørret. Etter ryktene skulle det også befinne seg pen fisk i vannet. Da svigerfar spurte om jeg ville være med en tur, var jeg ikke vond å be. Jeg ville også ha med junior og nå fikk vi se da, om dagen i forveien hadde gjort inntrykk nok til at hun ville være med på tur.

-«Skal du være med å fiske?» spurte jeg, og forventet et rungende NEI, det er «SJEDELIG», i kjent stil

-«Ok, det kan jeg godt!» sa hun på en positiv måte, og far ble glad som en laks

Vi rigget oss med alt tenkelig av utstyr, oteren var selvskreven, det samme var fluestengene, i tillegg bar det ut i komposthaugen for å hente mark. Her skulle det fiskes, og vi skulle FÅ fisk.

05072009135

Etter noen runder med oteren var de første ørretene i havn. Junior var ivrig med å hjelpe å få dem oppi båten og jeg kunne se en glød som ikke hadde vært der tidligere.

sommer 190

Plutselig skjer det som får prikken til å havne perfekt over i’en. Vi får nemlig krøll på oter-systemet og tidenes backlash må løses. Mens svigerfar og jeg sitter i båten for å fikse dette, løper junior opp på land for å sjekke mark stanga si. Den var vi nemlig taktiske nok til å ha satt opp mens vi rodde en tur.

-«Pappa, jeg har fisk!» hører vi fra land

-«Så bra» roper jeg, uten å tenke noe videre rundt det -«dra den opp på land, så kommer vi straks!»

Så kikker jeg bort der junior står og febrilsk prøver å få fisken på land, haha, stanga står i maks spenn, og vi forstår kjapt at her er det snakk om litt større fisk enn som så. Hun kjemper og får fisken opp på land. Den stolte fisker kan vise frem en ørret på 560gr.

sommer 189

05072009136

sommer 188

sommer 191

En fisker er født, på vei hjem bar hun all fisken selv, for en liten tass veide det sikkert en del, men det var null klaging over både våt myr (med våte joggesko), langt å gå og tungt å bære. Stolt som en hane gikk hun med Coop posen bakerst og pratet om fisking.

05072009141

Samtalen i bilen på hjemover utspant seg sånn ca på følgende måte.

-«Pappa, jeg lurer på hva de har spist jeg, kan vi sjekke magesekken med en gang vi kommer hjem?»

-«Selvfølgelig, jenta mi!»

-«Pappa, kan vi fiske når vi kommer på fjellet også?»

-«Ja, vi får se da vettu!»

-«Pappa, kan jeg også få fluestang?»

-«Ja det kan godt hende, du får ønske deg det til bursdagen da vettu!»

For alle foreldre vet jo at ting man får sånn uten videre går man utrolig fort lei av, her må det «taktikk» og snik motivasjon til, på høyt nivå.

Stikkord: , , , , , ,

2 kommentar to “Snik-motivasjon på høyt nivå”

  1. Øystein Says:

    Bra sak, Erik. her har jeg en del å hente med egne barn.

    Øystein

  2. Snik-motivasjon på høyt nivå | Fluefiske.net Says:

    […] fluefiske? Her får du svaret… Fluefiske.net-brukeren; “Vakdaforfaen” gir i sin blogg tips til hvordan man som fluefiskeforelder skal bedrive snik-movitasjon for å klargjøre sine […]

Legg igjen en kommentar

