Hardangervidda

by

Mr Easy, Mr Beach, Mr Valley

Mr. Mike, Mr. Easy, Mr. Valley und Mr. Beach hadde pakket snippesken, fluestenger, fluer og «fjälldryck» og var klare for noen BEFRIENDE dager på vidda. Etter at lavvo og alt var rigget ble vi plutselig vitne til noe som fort kunne endt med at vi hadde endt våre dager på hardangervidda, ekstremt kult og køddent på en og samme måte. Vi var alle «glad-redde» som Harald Eia ville beskrevet det i innslaget «Det er boka mi».

Vi møttes i Kongsberg, i disse miljødager er det jo helt naturlig å kjøre 3 biler. Neida, Mr.Valley kom fra Telemark, og skulle sitte på med meg videre, vi skulle også være der noen timer lenger enn Mr.Easy og derfor ble det 3 biler. Etter å ha handlet inn remedier på Kiwi var det «bånn gæss» oppover lia til vi endelig kunne parkere «Porschene» og begynne ferden innover fjellet. NYDELIG vær, nydelig luft, lukt, landskap. Befriende, man føler virkelig at man lever selv om sekken bærer preg av øl innkjøp og ALTFOR mye fiskeutstyr slæsj unødvendig stæsh (lærer aldri).

hardangervidda

hardangervidda

hardangervidda

Mr Easy

bockarna bruse

bockarna bruse

Noen timer- og liter væske senere, kommer vi omsider frem til basecamp. Vi blir enige om å ta en matbit og få opp leiren med en gang, slik at vi kan bruke resten av kvelden og natta til fisking. Alt blir gjort i rekordfart og etterpå står 3 stk .vade-nisser klare til å kjempe med knallsprek fjellørret. I det fjerne kan vi se sorte skyer, og vi hører torden samt skimter lyn inimellom. Fortsatt er dette langt unna og vi fisker trygt og tørrt, foreløpig. Når man fisker i slike omgivelser glemmer man det meste, men når jeg plutselig teller 2 sekunder mellom lyn og torden, skjønner jeg at det kan være smart å legge fluestanga ned en liten stund. Samtidig var jeg også oppegående nok til å forstå at det kanskje ikke var så lurt å stå oppå en stein, så jeg går ned fra den også. Det virker som vi tenkte likt, for nå er alle samlet og vi står der og snakker om at det kanskje kan være greit å legge seg ned i lynga til været har passert. Sekunder etter vi har lagt oss ned, så skjer det. Jeg har nok ikke den kvaliteten som «forfatter» som skal til for å kunne skildre det som skjer, men det blinker og smeller på en og samme gang, noe så inni hælvetes høyt at hvis jeg hadde måttet på do, så hadde det garantert blitt fregner i trusa på det tidspunktet. I raveparty kretser tror jeg det heter strobe-lys (intens blinking) og lydmessig var det som å sitte inni Marshall høyttaleren under en konsert der Metallica, System of a Down og Sepultura jam’er sammen. Vi ligger paddeflate og ser på hverandre, holder på å le oss ihjel, men egentlig har mest lyst til å dra hjem til mamma, ligge-i-armkroken-type. Oppsummert var det en helt vanvittig og gigantisk naturopplevelse. Har opplevd noe tilsvarende tidligere, men denne gangen er jeg sikker på at det slo ned AKKURAT der vi befant oss. Heldigvis gikk det bra med alle sammen. Selv lavvoen overlevde, noe jeg var ekstremt bekymret for der jeg lå og sleika lyng.

En halvtime med uvær, lyn og torden og etter det en helt fantastisk kveldsol og regnbue, nesten en episk opplevelse
etter regn kommer ...

regnbue

JT Poncho i solnedgang

Kvelden endte helt «ok». Jeg mister blant annet den største fisken jeg noensinne har hatt på flue. Jeg må opp i lavvoen for å samle meg etter hendelsen og er seriøst på gråten. Selv nå, en stund etter, orker jeg ikke snakke om denne hendelsen. Skal jeg tippe vekt, uten å ta i, er jeg sikker på at den hadde bikka 2kg , glætt. NOK OM DET! Bremsen er i alle fall oppvarma og klar for nye utras. Kort tid etterpå får jeg en på 700gr. en fattig trøst akkurat der og da, men i ettertid ser jeg at det var en pen fisk.  Mr. Easy får et par fisk han også, ingen store, så fiskemessig gir vi filmen terningkast 3.

Mr Beach med orret på 700 gram

Dag 2 beveger vi oss litt rundt i området og tester alt i fra rennende elv til diverse kulper og annet snadder. Fisket er ikke det helt store denne dagen heller, men vi klarer i alle fall å samle sammen noen 3-400grammere som vi kan ha i fiskesuppa. Suppa til Mr.Valley er fast innslag på disse turene og smaker HIMMELSK!

Mr Beach - matadoren

matadoren

matadoren

Mr Valley, aka JT Poncho

Mr Valley, aka JT Poncho

Mr Easy

Mr Mike

Mr Valley lager fiskesuppe

Dag 3 forlater Mr. Easy oss ganske så tidlig, da han må hente datteren sin i barnehagen før kl. 17:00. Han har en lang ferd foran seg, både til fots og i bil. Mr. Valley og Mr.Beach derimot, har en lang dag foran seg, her skal det fiskes videre til krampa tar oss. Vi spiser frokost i 8-draget, drikker en kopp kaffe, legger innpå en snus og lener oss tilbake før dagens fiskeøkt kan starte. Etter dette husker jeg ikke noe særlig mer, da jeg presterer å sovne. Det samme gjør Mr.Valley. ER DET MULIG??? Vi sover og våkner ikke før nærmere halv to. Brødhuer altså, tenk å sove bort slik verdifull fisketid? 2 stk morratryner stikker hodet ut av lavvoen og innser at det er på tide for oss, og rette nesa hjemover også. Kos dere med bildene, fiskemessig blir det totalt terningkast 3, turmessig havner vi på en meget sterk 5’er.

Pølsepasta

Pølsepasta

Pølsepasta

Pølsepasta

Pølsepasta

fjelldrykk

Stikkord: , , , ,

6 kommentar to “Hardangervidda”

  1. Fredrik Leth Says:

    bra bilder ass!

  2. vakdaforfaen Says:

    selvsagt, det er jo DU som har tatt dem… 🙂

  3. Fredrik Leth Says:

    og selvsagt en utrolig bra tekst. bra at vi kommenterer det vi gjør.

  4. vakdaforfaen Says:

    det er jo faen meg ingen andre som gjør det…haha
    «Komplett Gjør det selv blogg» fisker, tar bilder, skriver, publiserer, leser og kommenterer… helt topp! fritidsproblemer vi? nope…

  5. Nilssen Says:

    Syns bloggen var fin jeg da…..

  6. vakdaforfaen Says:

    hehe.. takk Nilssen!
    Slettes ikke værst kompliment, og hvis jeg ikke bommer helt, så har vel du grei erfaring fra området innover der vi var?
    Et par kjennemerker på bildene det skal godt gjøres å ta feil av?

Legg igjen en kommentar

