Sel, oter og en liten sjøørret

by
Nysgjerrig men stolt

Nysgjerrig men stolt

Som vanlig spaner jeg etter vak når jeg kommer til vannet. Høye forventninger om at dette er dagen! Igår kom jeg til sjøen, satt meg på huk ved vannkanten og spanet. Opp ur vannet dykker noe som jeg først ikke skjønner hva det er. Litt for stort, litt for «statisk» for å være en sjøfugl eller noe annet jeg forventet meg. Det er en sel!

Det er et fantastiskt vær med en fjord som ligger som et speil foran meg. Jeg har satt av hele dagen til fiske etter sjøørret. Hva jeg ikke la inn i kalkylen om dagens storørret var sel og oter. Men slik var det. Det første jeg ser når jeg kommer til fiskeplassen er en sel. Han ser meg og viser seg opp, stolt, nysgjerrig og i håp å tru at jeg ikke ser ham. Jeg tar opp kameraet og tenker ta noen bilder, men selen dykker og forsvinner. Jeg står stille en stund for å se om han kommer opp et annet sted, kanskje litt nermere, men den er borte.

Rigger stangen og begynner med dagens fiske. Det er mye fugl i området der jeg er. Jeg ser Lomvi som jager småfisk en bit ut, et godt tegn. Men får følelsen av at vi er mange som jakter i dag. Vi pleier å klage på at vi vil være alene ved vannet og tenker da på andre fiskere, men akkurat nå er jeg mer urolig over å konkurrere om fisken med en sel. Spaner og ser at det er aktivitet på overflaten. En sjøørret går og jakter på grunna. Vanskelig posisjon. Det er blankt og begynner jeg å vade mot fisken så blir den garantert skremt. Jeg beslutter meg for å fiske der jeg står. Fisken får komme til meg. Etter en stund ser jeg et vak inne på kastavstand. Legger ut min reke av epoxy, med ens ser jeg at en fisk setter av etter reken – perfekt! Den vender og forsvinner. Kaster et kast til, samme reaksjon, en plog etter reken og Pang! Sjøørreten sitter og kampen blir kort men som vanlig darrer nervene og følelsen er sinnsykt god.

De kriger godt til tross for størrelse

De kriger godt til tross for størrelse

500 gram, release etter fotoshoot

500 gram, release etter fotoshoot

Når jeg vadet ut merket jeg at dagen skulle bli litt mer sur enn hva jeg planlagt. Ikke grunnet selen, men det sildrer vann inn på et sted bak venster bein. Vannet holder sånn cirka 8 grader. Vadebuksa er fylt opp til kneet, og jeg føler at vannet tar veien forbi rumpa langs ballene. En opplevelse jeg kunde vært foruten en dag da jeg vil være ute hele dagen. Jeg begynner å bli kald og beslutter at det er matpause. Etter litt viltgryte og varm kakao tar jeg viljen med meg og vader ut i vannet igjen.

Når vannet er i højd med ræva begynner det å renne inn i vadebuksa igjen. Digg! Jeg står og spaner litt for å se etter aktivitet før jeg begynner å denge igjen. Hvem dykker opp om ikke Herr Sel. Faeeen! Trodde han sluttet sin jakt for dagen. Han er nært nok for at jeg skal nå ham med mitt 18-200 om jeg zoomer ut maks. Jeg legger stangen på linekurven, plukker frem kameraet fra vadebuksa, steller meg helt still og venter på at han skal dukke opp igjen. Det tar noen minutter, men så kommer han. Vi holder på så noen ganger. Han lurer på hva det er som står der som en idiot blikkstille i vannet. Og jeg lurer på hva faen jeg holder på med, vannet i vadebuksa blir etterhvert påtaglig kaldt. Etter 15-20 minutter totalt stille så forsvinner selen igjen. Må si det var vanskelig å få bra bilder på selen, iskaldt i vadebuksa, zoomet til maks og en sel i bevegelse. Jeg beslutter meg for å dra over til andre siden bukta.

noen stirret på meg under hele fisketuren

Noen stirret på meg under hele fisketuren

U see me, I see u

U see me, I see u

Viser seg opp

Viser seg opp

Nysgjerrig men stolt

Nysgjerrig men stolt

Vensterprofil

"hmm, you are so lame ..."

Når jeg vadet ut til hotspoten min, oppdager jeg noe igjen. Ser ikke ut som fugl, ikke heller som sel … men som Oter. Hva? Er det mulig? Først sel og nå en oterjævel. Jeg fisker en stund, mørket begynner å legge seg. Jeg får et hugg men sen er det ikke noe mer. Nesten ikke fisk som er oppe og jakter i vannskorpen heller. Oteren jakter for fullt ca 75 meter ut. Han plasker og har seg. Veldig uforsiktig må jeg si. Kan ikke se om han får noe. Oteren er litt for langt ut og det er for mørkt for å få tatt bilde av den.

En nesten resultatløs tur, men utrolig interessant. Kult med dyr, mindre kult med hull i vadebuksa!

Stikkord: , , , ,

3 kommentar to “Sel, oter og en liten sjøørret”

  1. Solveig Says:

    Den var super søt, skulle ønske jeg kunne ha den i en fiskebolle.. selvom den er alt for stor til å bo der^^

  2. razorsharped Says:

    Fin rapport Fredriks. Artig med bilde av selen selv om den i realiteten ødelegger mulighet til et godt fiske…

  3. Tigerkaka Says:

    Skönt öga mot ögamöte med fiskbanditen…må bästa fiskare vinna!

Legg igjen en kommentar

