Plutselig vakorgie

by
500 gram blank slips

500 gram blank slips

Når jeg kom til favorittbukta idag møttes jeg av to seler. De lå nær land og rett og slett parret seg. Utrolig morsomt å se. Jeg prøvde meg på å få noen bra bilder men så fort de såg meg så svømmet de lenger ut og fotografering ble for vanskelig. Jeg lå på svaberget i over en time og ventet på at de skulle komme nermere, men de holdt seg på godt nok avstand for å få være alene. Fiskedagen skulle fortsette på en uvanlig måte.

Fisket idag var veldig spesiellt. Det var nordanvind, svinkaldt i luften og høy fuktighet. Vannet var lavere enn jeg tidligere vært med om. Så et vak rett tidlig og prøvde meg på det med en signalorange reke. Ingen reaksjon. Gjorde et byte til rosa reke men ikke noe på den heller. Lar fisken så være. Sen skjer det ikke en ting på tre timer. Jeg har byttet flue til en orange jiggy, men ikke noe skjer. Bestemmer meg for en pause og i det jeg setter meg ned så spretter en sjøørret opp i luften. Raskt er jeg på beina og stiller meg i posisjon og legger ut et fint kast. Direkte reaksjon fra fisken og den sitter med en gang. En liten på cirka 500 gram. I det jeg lar den svømme videre hopper en ny fisk en bit bort. Jeg løper ned og legger ut et nytt kast, samme reaksjon, men den glipper av. En ny fisk går opp i luften og jeg får ut fluen kjapt. Samme reaksjon og en ny fisk sitter fast. Den blir med opp men får svømme videre etter fotografering. Ytterligere tre fisker vaker, men sen blir det like dødt som før vakorgien. Merkelig men femten utrolig morsomme minutter. Når jeg vender meg om og ser inn mot land så løper en mink forbi på land. For en nydelig naturdag!

500 gram blank slips

500 gram blank slips

Stikkord: , , , ,

Én kommentar to “Plutselig vakorgie”

  1. yo Says:

    500g? more likely 200g. or maybe the fish net is 80x40cm….?

Legg igjen en kommentar

