Angrepet av sjøørret i villastrøk!

by
Sjøørret undervannsbilde

Pen fisk i sitt rette element

Bladene på trærne hadde for lengst skiftet til høstfarge. Det lukter en herlig blanding av jord og vått gress. Det er på denne tiden av året til og med større sjøørret våger seg opp i små bekker for å gyte. Det var nettopp det jeg skulle forsøke å ta bilde av denne helga.

Det er tidlig lørdag morgen og jeg lister meg ut av huset mens resten av familien fortsatt sover. Kamerautstyret var pakket i sekken og destinasjonsstedet er bekken som ligger bare noen hundre meter unna der vi bor. Forhåpningene er middels. Etter en liten spasertur er jeg fremme. Jeg speider ned i bekken og ser ingen ting. Jeg tar på meg polaroidglassene. Det tar 2 sekunder å spotte den første fisken. En pen sak på rundt 1,2.

Plutselig ser jeg en stor fisk som står urørlig mot bunnen i den dypeste renna. Kan det være mulig? Fisken må være over 2 kg. Jeg sniker meg nærmere. Det er mulig å ake seg på magen på en torv som stikker ut ca en halvmeter over vannfilmen rett over der fisken står. På indianervis åler jeg meg fram i posisjon. Kameraet ligger beskyttet i en vanntett pose slik at jeg skal kunne ta bilder med speilrefleksen under vann. I det jeg stikker hodet frem fra torvkanten ser jeg 3 fisker til som kruser rundt i den lille hølen. Pene fisker det og. Fra ca 800 gram til 1,1 etter det jeg kan bedømme. Jeg betrakter tokilos-en som står urørlig mot bunnen, avstanden er under halvannen meter fra nesetippen min. Avstanden ned fra torva til vannet er litt for stor for at jeg får senket ned kameraet under vann. Jeg må finne en ny posisjon.

Litt lenger bortenfor kommer jeg i bedre til. Jeg senker kameraet ned i vannet og beveger meg nærmere fisken. Jeg stopper når jeg er ca 70 cm foran snuten på fisken. Jeg har stilt kameraet på senterfokus og at kameraet skal autofokusere. Jeg hører kameraet klikker og tar en fin serie bilder, tror jeg i hvertfall. I det jeg tar kameraet opp fra vannet skremmer jeg fisken. Den freser rundt i kulpen. Det er utrolig kult å se en såpass pen fisk i en knøttliten elv. Bevegelsene av fisken danner bølger i kulpen. Greit, jeg skal la deg være i fred tenker jeg. Da jeg rusler hjem er jeg fornøyd og gleder meg til å laste inn bildene på mac-en.

Senere på kvelden når ungene er i seng starter etterarbeidet med bildene. Hva i svarte er dette?? Ikke ett bilde er i fokus. Jeg fortviler mens jeg registrerer hvert bilde som lastes inn er totalt ubrukelig. Umulig å se konturene av en fisk engang. Hva har skjedd?Frustrert og irritert går jeg ut i gangen og tar ut kameraet fra posen. Til min forargelse ser jeg at jeg ved et uhell måtte ha kommet borti bryteren for manuell/autofokus. Den står på manuell fokus… Herregud! For en kloms! Jeg klapper sammen maskina og tenker at jeg kanskje får prøve meg i morgen tidlig.

Jeg sjekker værmeldingen og ser det skal begynne å regne litt utpå morgenkvisten. Det betyr grumsete vann i bekken. Ergo dårlig sikt og ingen bilder. Men, om jeg kommer jeg meg ut tidlig kan det kanskje være muligheter.

Tidlig neste morgen. En tulling iført vadere, vadejakke og med kamerautstyr hengene rundt halsen går med bestemte skritt gjennom nabolaget. Synet av meg skremmer nesten vettet av en fornem dame på luftetur med en oppdollet knøttliten hund. Kjøteren er i mine øyne mest er lik en rattus norvegicus med sløfe rundt halsen. Herregud! At det går an.. De stusser sikkert like mye over meg, tenker jeg. De får bare glane.

Lufta er rå og det er ikke lenge til det blir regnvær. Jeg lokaliserer fort fisken min på samme sted som i går. Det er nå litt duskregn. Jeg har dårlig tid. Da jeg er iført vadere, går jeg rett ut i den lille elva i retning fisken. Jeg kommer i posisjon men er fortsatt litt for langt unna for å få til noen gode bilder. Lysforholdene er krevende, men nå står jeg midt uti bekken med vannet til skrittet. Bare en meter til nå, så går det bra tenker jeg. Da jeg tar ett skritt til spinner fisken av gårde som en torpedo i kulpen. Jeg sverter og banner. Sjansen er spolert tenker jeg. Greit. Det ligger en kulp ovenfor denne. Der kan jeg sikkert få tatt noen bilder. Jeg vasser dit og ser den er full av pen fisk. En nydelig hunnfisk har inntatt plassen sin. Fargen har blitt lysebrun og hun er tydeligvis «klar». Fire andre teritoriale gytefisker kruser rundt i kulpen. Jeg vader uten blygsel rett ut i orgien deres. Omtrent samtidig begynner regnet å hølje ned. Jeg senker kameraet ned i det iskalde vannet og går i retning hunnfisken som ligger urørlig. De andre hannfiskene i kulpen fyker rundt omkring. I det jeg skal til å ta undervannsbilde av fisken ser jeg en stor skygge som glir inn mellom bena minne. Tokilosfisken?? Jeg blir helt satt ut og prøver å få tatt et bilde av den isteden. Den er for rask og jeg bommer. Ikke ofte jeg har en sjøørret på over 2 kg som frivillig stiller seg mellom beina mine… Dette er drøyt! I det jeg skal knipse gjør jeg en liten bevegelse med det ene benet. Fisken går igjen helt amok. Men, denne gangen kommer den tilbake. Den kommer lynkjapt og slår meg med spolen med full kraft mot leggen min. Hva faan? En «killer trout»? Fisken gjør dette to ganger til. På grunn av all bevegelse og regnet som stadig høljer ned, blir sikten i vannet minimal og helt umulig å få tatt et bilde. Jeg tar til fornuften og tenker de skal få sørge for tilførsel av små ørret-barn i fred. En utrolig artig naturopplevelse har det vært.

Da jeg tusler hjemover møter jeg en far og ei lita jente. Jeg hører hun stiller spørsmål til faren sin om hvorfor jeg har på meg slike klær. I det jeg passerer dem registrerer jeg at faren hennes har problemer med å gi jenta et håndgripelig svar. «Lenge leve galskapen,» mumler jeg for meg selv.

Bomskudd_1-1990

Bomskudd nr.1

Bomskudd_2-1989

Bomskudd nr.2

Bomskudd_3-1992

Bomskudd nr.3

Stikkord: , , , , , , , ,

2 kommentar to “Angrepet av sjøørret i villastrøk!”

  1. Hansi Says:

    Vel, det var en samling tag’er som man sjelden ser. Artig historie!

  2. vakdaforfaen Says:

    Hansi, nå må du ikke røpe hvordan vi klarer å få så mye trafikk da… hehe

Legg igjen en kommentar

