Sjøørret på farsdag

by

Fiskene venter på å bli fristet av fluene våre

Både jeg og Fredrik hadde fått fisketur i farsdagsgave i år. «Normale» mennesker rister vel vantro på hodet ved å høre noe slikt. Å stikke av på den måten er sikkert kategoristert som sosialt uakseptabelt blandt den gemene hop. Farsdagen er jo en dag da familien skal være samlet og kose seg i lag. Det som gav meg en åpning denne gang, var at et av mine barn skulle i bursdag, og da var vi ikke samlet alle sammen allikevel. Altså ble det tur. Men, ble det fisk denne gang? Joda, det ble det. Men, nok en gang gikk det ikke helt etter planen.

Vi skulle forsøke et nytt sted denne gangen. Eller rettere sagt, jeg skulle vise Fredrik et nytt sted. Plassen vi er på vei til har Vakdaforfaan dømt nedenom og hjem etter et par forsøk uten fisk tidligere. Vi leser terreng og legger raskt en angrepsplan. Flere hundre kast senere kan vi begge konstatere at planen IKKE hadde funket. Området virket rett og slett kjemisk rensket for fisk. Vi tar en rådslagning i løpet av en kjapp matpause. Vi konkluderer med å forflytte oss til et kjent sted som skjeldent eller aldri slår feil. Ikke noe vits i å ofre mer tid på «Tsjernobylhølet» som Fiskesnakkmedlem nr. tre Erik, alias «Vakdaforfaan» har døpt området. Vi rigger slukøret ned og suser videre.

Vel fremme ved det «kjente» stedet, føles alt mer riktig. Fredrik satser på en glorete rosa reke. En rosa cdc-reke blir knytt på fortomen min.Fisket er tregt. Fredrik påstår han ser en fisk, men jeg regner med det er jug. Bare for å holde optimismen oppe. Alt for mange kast senere røsker det i stanga mi.

Brun, litt slank, men fin

Fisken tar brutalt rundt åtte meter fra meg. Hopper høyt i været. «Pen fisk», skriker Fredrik. «Sikkert er en og en halv». Fisken gir ikke det store utraset men presser jevnt på god avstand. Det blir ingen voldsom kamp. Etter en kort stund presser jeg fisken hardt for å få landet den så hurtig som mulig.

Vekta klargjøres

Sjøørreten jobbes nærmere, men da kun fortomen er utenfor stangringene nekter fisken å gi opp. Den stritter i mot og svømmer et par runder rundt meg før jeg endelig får landet den i håven. Denne fisken kunne vært en fin-fin sjøørret. Riktignok lang, brun og litt slank. I toppform kanskje rundt 1,8 kg.

Fredrik har allerede vært på land og hentet kameraet mens jeg er på vei inn mot land med fisken i håven.Fisken er såpass lang at den stikker ut av håven.

Mr. forfengelig fikser "alt mulig"

Da det er langgrunt stopper jeg ved en stein som ligger noen meter fra land. Fredrik har kommet ut og er klar for å ta bilde av meg og fisken. Med den varme-lua jeg har på meg og et par idiotiske briller, ser jeg helt institusjonalisert ut. Må jo være lov å ta av seg mongo-lua og klæbbsekk-brillene i anledning foto-shoot. I det jeg skal legge fra meg brillene, gjør fisken et halvhjertet sprell. Akkurat da er jeg mer opptatt av å fikse håret og er helt uoppmerksom på hva som holder på å skje i håven. Det hele ender med at fisken glir ut av håven med et «svupp» og borte er den. Kul som jeg er, løfter jeg stangen med stoisk ro i den tro at flua fortsatt sitter godt i kjeften på den sleipe fisken. Pipa får raskt en annen låt da det kun er håven som rører på seg når jeg strammer opp. Cdc-reka sitter fast i håven og fisken er søkk vekk.

NEEEEEEEIIIIIII !!!

Imidlertid rakk jeg å få veid fisken i håven før den stakk. Den ble veid inn til i overkant av 1,8 kg inklusive håv. Håven veier omtrent 250 gram. Fisken måtte vært 1,5 kg uten å overdrive.

Lei-sæ-tryne, eller "besviken" som Fredrik ville kaldt det.

Mr. cool ender opp med lei-seg-tryne og fisketuren er dermed over for min del. Min gode svenske venn som fortsatt ikke har kjent en dritt, fortsetter å denge løs, men til ingen nytte. I ettertid var det helt greit at fisken slapp uskadet og unngikk blitslys og alt styr. Den hadde jo uansett kommet til å bli sluppet tilbake med livet i behold. Vi praktiserer jo catch´n release.

Fredrik-No-Fish-Leth, spiller cool uten fisk igjen 😉

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

