Svar på tal

by

Svar på tal

Mitt fiskeår har egentlig vært dritt. Har fått for lite fisk, rett og slett. Den dårlige fiskingen har satt sine spor også på kastingen min. Det er noe som ikke har stemt. Ni vet, rytmen, timingen og alt det som bare må stemme. I det siste har Thomas og jeg vært på noen turer sammen, og det er Thomas som tatt fisken. Han har vært noen turer alene, og fått fisk. Jeg har vært noen turer, og fått fisk ibland. Igår dro Thomas og jeg på tur og jeg ga svar på tal.

Etter noen morgen-sms så bestemmer vi at jeg henter Thomas. Vi er på plass ved sjøen rundt halv elve. Den seneste uken har det vært utrolig høyt vann og vind fra norr. Mange av favorittplassene er blitt vanskelige å fiske på. Vi bestemmer oss for å dra på motsatt side av favorittbukta vår. Jeg har vært der et par ganger men Thomas har aldrig lykkets med å finne veien dit (?). Nede ved vannet så forteller jeg litt om hvor jeg fått fisk og hvor jeg sett fisk. Området er ikke så stort så det går raskt å få overblikk. Det blåser som fan, mildt sagt. Yr fortalte oss 5-6 m/s. Det er det ikke! Gjetter oss til 7-9 og klunser om vem som velger strategiskt startsted. Min saks vinner over papiret hans.

7-9 ms

Egentlig går jeg rett ned der vi står. Drar ut litt line og legger ut epoxyreken i orange. Jeg drar ut litt mer line før jeg begynner å ta inn reken. Et halvt trekk er det jeg rekker før første fisken blir fristet. Reken må ha landet rett foran nesa. Helt utrolig. Thomas står fortsatt på stranden og … ja, jeg vet ikke hva han driver med. 600 gram, ikke stort, men utrolig gøy. Det gir selvfortroende.

Det går bare noen minutt så sitter fisk nummer to. Nå brenner det i buksa til Thomas og han er kjappt i vannet å begynner dagens fiske. Dagen før brakk han stangen sin og har fått låne seg stang av Dag Midtgård, hans personlige Burkheimer Classic Series 5-6-7. I forveien var Thomsa litt skeptisk med tanke på vinden. Men etter noen få minutter hører jeg et orgasmiskt skrik. Thomas er så fornøyd med stangen at han må hyle. Den kaster som et gudaspyd i den utroligt harde vinden. Vi jobber oss langs strandlinjen og vi har begge noen lugg og hugg. Thomas har en fisk som hugger til tre ganger, uten at han får den fast. Etter tre miss er det lov å kaste på den samme fisken. Tidligere byttet jeg til en gul Jiggy. En liten sjøørret på 300 gram lar seg friste og fisk nummer tre er et faktum for meg. Thomas begynner å sure og sier at jeg bare får småfisk. En bit lenger bort har vi en bukt som nesten ligger i le. Vi bestemmer oss for en brødskiva før vi tar oss an den. Jeg spiste sen frokost så jeg er ikke hungrig. Thomas ser en ørret på rundt kiloen hoppe rett opp i luften, jeg går ned til strandkanten etter Thomas instrukser. Første kastet lugger det. Andre kastet sitter den. 800 gram og fisk nummer fire for min del. Jeg begynner å føle triumfbølgen skylle over meg. Thomas blir litt mørkere i øyne når jeg faktisk får fisken å bite.

Været kunde vært bedre

Fast fisk

Drilling

I nett

Yes!

Havet trykker på

800 gram gull

Vi går avgårde til bukten vi sett ut og begynner å jobbe oss bortover. Det er muddrebunn og veldig langgrunt. Trur vi nesten går 100 meter ut og vannet er fortsatt straks over rumpa. Det skjer ikke noe. Vi har sellskap av en nysgjerrig sel som kommer nermere og nermere. Virker ikke som at han får noe heller. Vi ser et litet grunn som vi bestemmer oss for å kaste på. Der skjer det ikke noe. Vi steller oss på grunnet og kaster en god halvtimme. Det ender opp i en kastekonkurranse uten vinner. Vi diskuterer en stund over distanse og blir ikke enige. Jeg legger ut mitt siste kast og begynner å sveive inn. Da hugger det. De andre fiskene jeg fått har vært gytebrune. Nå kommer det opp en sølvblank på 600 gram. Pen og småfeit. Thomas skriker samtidlig at han mister en og at han har hugg. Vi merker at fjæren har begynt sitt arbeid og det er mer strøm enn tidligere. Kanskje det var det som fikk fisken å begynne jakten. Kort etter tar en pen fisk etter fluen min i det jeg lyfter den opp ur vannet. Damn it! Sesjonen på grunna gir meg en fisk til. 6 – 0 til meg! U N D E R B A R T. Thomas er frustrert og begynner å mase om hunger igjen. Vi går tilbake til der vi startet. Thomas spiser, igjen. Jeg går ut på kanten og legger ut fluen, en gul liten Jiggy. Fisk på første kastet. 600 gram. Utrolig. Full utdeling idag. Legger et kast på samme sted, en sjøørret til. En liten tass. Thomas strekker oppgivet opp sine armer i luften der han ser meg på avstand. Etter hvert kommer han igang. Vi bytter plass og jeg setter meg for å hvile en stund. 8 fisker og en heldag i armene. Med telefon i handen sender jeg en sms til vakdaforfaen som er på vei til Larvik for å fiske, da jeg hører et skrik fra Thomas. Ser at stangen knappt bøjer seg og opp kommer en liten «sill». Han studser opp og ned og er lykkelig som et barn. Det blir raskt mørkere og vi må dra oss for å finne veien gjennom skogen før det blir for mørkt.

Nr 6 veies

Orange cdc-reke på menyen

Gytefisk

Når vi så hvor mye vind det var i begynnelsen av dagen var vi skeptiske. Men det ble en fantastisk tur. For min del. Følte at jeg ga Thomas svar på tal.

Stikkord: , ,

3 kommentar to “Svar på tal”

  1. razorsharped Says:

    Det finnes alltid et unntak av regelen. Dette var unntaket kompis. Fortsett å fiske småfisk du. Hilsen Mr. Bitter

  2. vakdaforfaen Says:

    fin rapport og fine bilder by the way!
    er ikke misunnelig, neida..

  3. Tigerkaka Says:

    Håller med föregående talare…vilken slipsfest!!

Legg igjen en kommentar

