Elendig sjøørretdebut

by

Jeg speider etter bevegelser i overflaten

Påsken skulle feires i Trøndelag i år som vanlig. Påskeferien for meg er først vellykket om jeg har gått skiturer på fjellet, kost meg med familien, besøkt slekt og venner, spist god mat og drikke. Og en ting til… landet årets første sjøørret tatt på flue. Det har vært en tradisjon i mange år. Fluefiskesessongen min starter som regel i påsken. Hvert år pleier jeg uten unntak å få blankfisk i løpet av påskeferien. Skulle det bli suksess i år også?

Etter flere skiturer på fjellet med sol, kvikk lunsj, appelsin og alt som hører med var resten av familien fornøyd. I takt med antall skiturer økte min abstinens for å lufte fluestanga. Grunnet et stramt program (være tilgjengelig for familie, besøke slekt osv) bestemte jeg meg kvelden før å komme meg ut grytidlig. Klokken 05.00 ringte vekkeklokken. Jeg vurderte om jeg orket å dra meg ut av senga. Kvelden før hadde svigerfar disket opp med nydelig påskelam og masse rødvin, noe som jeg måtte betale for nå. Men, jeg får gnidd suketten ut av øynene og kler på meg «villmarksuniformen.» Jeg fomler frem utstyret og setter kursen mot destinasjonsstedet trøtt som en dupp.

De siste åra har Steinkjervassdraget blitt rotenonbehandlet flere ganger for å få bukt med gyroen i elvene. Fisket er med andre ord ikke slik det en gang var. Med det i tankene er jeg litt urolig når jeg suser utover i bilen mens resten av familien sover.  Uansett rotenonbehandling eller ikke, bruker jeg å få fisk her. Jeg har nemlig tre hemmelige våpen. De kalles for «bænkers», «sikkerstikket» og «mathølet». De har aldri sviktet før. Om ikke «mathølet» har gitt fangst, så har i det minste de andre to stedene levert varene.    Vel fremme ved «bænkers»,  trer jeg på meg vaderne, fiskejakka og skal til å motere fluestanga.  Men…, hvor i helvete er stanga???

Tankefull skuffet fluefisker mot en gammel naustvegg

Snakk om dårlig start. I ørska har jeg glemt fluestanga hjemme. Heldigvis er det ikke langt å kjøre. Vel tilbake igjen, småstresset og ivrig har fortsatt ikke klokken blit syv. Jeg rigger og går ned mot plassen. Det er ekstremt lavvann. Lite drag i vannet og virker ganske dødt. Jeg monterer fotoutstyret og gjør klart til å kunne dokumentere årets første sjøørret.  Det er endel tåke. Været er surt og kaldt. Jeg speider etter bevegelser i vannet. Det virker nesten som jeg er det eneste våkne vesnet mens resten av verden sover. Ikke noe liv å se.  Jeg kaster etter alle kunstens regler. Riktignok er kasteteknikken litt rusten, men burde ikke være til noe hinder for å få fisk. Rosa CDC-reke, jiggy fly og børstemark prøves. Tre kvarter senere gir jeg opp. Ikke et napp engang. Har de ødelagt fisket i Steinkjer totalt?  Jeg bestemmer meg for å gi opp og heller forsøke senere i påsken.

Les her om en vellykket fisketur etter sjøørret i fjor påske.

Stikkord: , , , ,

3 kommentar to “Elendig sjøørretdebut”

  1. sovjetstaten Says:

    Terningkast 6 på bildene. Fantastiske! Lykke til på neste tur.

  2. aardahl Says:

    fantastiske bilder;) i like…

  3. razorsharped Says:

    Takk. Hyggelig du likte bildene.

Legg igjen en kommentar

