Mye slit, mye betalt

by

Personlig rekord, 3.1 kg!

Etter syv uker av oppussing var det endelig på tide for et velfortjent break. Andre turen for sesongen. YR fortalte meg at den digge sørvinden skulle ligge rundt 4 ms i hele dag. Utrolig digg og inspirerende. Året så langt har gitt oss en sta nordavind som vi sjøørretfiskere ikke er så gla i. Det begynner med napp. Tre blåskjell på rappen. Ikke værst.

Som hungrig fluefisker tar jeg alle tegn som positive. Blåskjell, da er sjøen hungrig. De likte gul Jiggy bedre enn reke. Det er ikke liv å se på flaten. Ikke et vak, ikke en rørelse. Bare vind. Så går dagen. En liten tass på 200-300 gram lar seg freste. Etter syv timer og fullstendig frosne fingrer ydmyker sjøen meg med en sild som ikke kan la vær min rosa reke. Eksakt hva jeg ville ha etter en dags slit. Jeg drar til en tredje plass der jeg vet at det er tatt noen pene ørretter. En bukt som ligger relativt beskyttet, det er ikke mye rørelse i vannet. Det er fjære. Jeg står og spaner utover fjorden en stund. Bukten som ligger foran meg er delt i to. Den bortre delen er bare sandstrand og langgrundt. Et sted jeg ikke fisket på. Jeg bestemmer meg for undersøke hvordan bunn egentlig ser ut. Går lengst bort i bukta og går ut i vannet til det når meg til ræva. Jeg beveger meg lugnt og sakte og spaner hele tiden etter liv i vannet; reker, småfisk eller hva som helst. Det er kliniskt dødt. Jeg beveger meg bort mot andre siden av bukten der det er smågstein, stein, tang og tære, alltså litt mer sjøørrethabitat. Det tar meg ti lugne minutter og jeg beveger meg sakte. I øyekroken ser jeg plutselig at en ørret går opp en meter oven flaten. En høydehopper til sjøørret. Bare ti meter fra meg. Linen ligger i linekurven, jeg er forberedt. Begynner mine kastebevegelser, selvfølgelig trassler linen i stangen, jiggyn setter seg fast i buksa. Jeg puster dypt. Det var en alright size på ørretten, over kiloen er jeg sikker på. Får fluen ut i vannet, for kort og litt for langt til venstre. Andre kastet lenger til høyre og en meter utenfor vaket, to trekk … pang! Det er en pen fisk, det merker jeg direkte. Tunge rykk. YES YES YES! Fisken går opp i flaten og rusker som en gal, stikker avgårde. Fortommen er 0.22 og jeg lemnet håven i bilen når jeg gikk ned. Jeg må være forsiktig. La fisken bestemme litt. Når jeg merker at jeg skjønner at fisken sitter godt er jeg nødt til å gjøre det man ikke skal gjøre i en slik situasjon – ringe å ærte en venn som jeg vet blir frustrert. Jeg ringer Thomas. Han trur meg så klart ikke. Kampen går veldig bra. Jeg får inn fisken på grunne og går ned på kne og tar den i et laksegrep. Fisken er tung! Veldig tung! Vekten stopper på 3.1 kg. Faen så jævlig digg etter en slitdag. Regn rusk og jævlig kaldt.

Storfangst, 3.1 kg!

Stikkord: , ,

8 kommentar to “Mye slit, mye betalt”

  1. razorsharped Says:

    Grattis Fredrik! Vakker skapning det der. Jeg bøyer meg i støvet. Skal ikke være så stor i kjeften på en stund nå…

  2. Snkkern Says:

    Herlig nettside man!!
    Var gøy å lese om fangsten av sølvet 😉

  3. aardahl Says:

    gratulerer med en rugg av en SØ 🙂

    stilig blogg, forresten …

  4. Tigerkaka Says:

    Bra jobbat…bra kvalle på silvret.

  5. Mia wassholm Says:

    Spännande! Och härlig naturupplevelse. Känner kylan i händerna. Grattis!

  6. Mike Says:

    Come clean now SwedeElvis youve been down to ica in your lunch break.Nice fish congratts.

  7. Fredrik Leth Says:

    It was a nice dance man. 0.22 tippet and no net.

  8. Mike Says:

    Nice.

Legg igjen en kommentar

