Mellom de to stenene

by

Årets tynneste på 2050 gr

Over lang tid hade jeg snakket varmt om nye favorittøya Jeløy for min italienske venn Vito. I forveien sendte jeg ham et kart så han kunde finne veien til et par spoter. Jag dro noen timer før og han skulle komme dit jeg var. Når han ringte sto jeg i vannet og frøys. Det var sur vind fra nord og den beit hardt i fingrene. Når han kom ned til plassen på den østre siden gikk jeg opp ur vannet for et break. Jeg fortalte at det ikke var noe liv i vannet men Vito var gira på å komme seg ut så jeg foreslo at vi testet en stund til for å dra videre etterpå. Ikke noe skjer. Vi stikker over til vestsiden av øya. Når vi kommer ned til stranda så forteller jeg han det jeg vet om plassen – og det er ikke mye mer enn det jeg selv blitt fortalt.

«Mellom den og den stenen står det ofte fisk»

Jeg hører ju at det høres dumt ut når man har en hel fjord foran seg, men det er hva jeg er blitt fortalt. Noen dager før fikke jeg en pen silvertorpedo på 2.1 kg «mellom stenene». Vito steller seg strategisk og jeg sjekker så han kaster på rett sted. Det er ikke så mye strøm men enligt tabellen så skal den straks komme. Jeg går bort 15 meter og går ut til en sten og steller meg. Drar ut litt line, legger ut, drar ut litt line igjen og gjør et nytt og langt kast. Jeg trekker inn og drar pattegrisen forbi meg for å se på den i vannet. Som en torped fra ingenstans kommer en ørret. Den hugger så hardt så den kroker seg selv. Stangen holder jeg så høyt at jeg ikke greier å gjøre mothugg, men det gjør ju ikke så mye. Ørretter stikker rett ut og gir meg en liten fight. Jeg så at den var fin. Men den er ikke så sterk så kampen blir kort. Jeg får den i håven og den er sinnsykt lang, men tynn. Kameran ligger i bilen så jeg får bruke mobilkameran for kort fotografering. Den veier 2050 gr og er veldig tynn. Mellom stenene, det er der de står!

Dette er Vitos første sjøørrettur. Han jobber mellom stenene og får plutselig hugg. Han bakker opp mot land og jeg vil hjelpe han å få sin første ørret så jeg går ut en bit i vannet for å assistere med håven. Det går til helvete og med litt slakkline så får ørretten den muligheten som den trenger og glipper. Utrolig trist. Jeg bedømer den et sted mellom 600 gram til et kilo. Jeg ser en småfrustrert men likevel en glad Vito. Han har fått smaken for sjøørretfiske med flue.

Stikkord: ,

7 kommentar to “Mellom de to stenene”

  1. Tigerkaka Says:

    Vilken slips!!!

  2. Fiskesnakk Says:

    Japp, veldig tynn, men hungrig.

  3. Tony Pedersen Says:

    Kult!! Hvor har du fått sånne tips da, Fredrik:)

    Jeløya er flott som fiskeplass, «alltid»ett sted som leverer!

  4. Fredrik Leth Says:

    De tipsen kommer fra jeløyakongen!

  5. Arnt Says:

    Hvilke to stener? Ser sånn ca hvor du står rett nedenfor radiostasjon men.. Litt syd for sundet? Tips tas imot med takk 😉

  6. Fredrik Leth Says:

    De to stenene er dessverre hemlige.

  7. Arnt Says:

    Kul du! Homse

Legg igjen en kommentar

