Halden Brygge

by

V1

Det er tidlig morgen. Ubehagelig tidlig. Nærmere bestemt 04.55.  Jeg har sneket meg lydløst ut av sengen mens mine tre engler og min kjære sover skjønnhetssøvnen sin. Kjører bil i natten.  Limet på fluene jeg bandt i går kveld har størknet og åpenbarer seg som sukkertøy i flueboksen. Jeg er på oppdrag. På oppdrag etter havabbor.

V2

Jeg er alene. Har plassen for meg selv. Plass til tanker. Har tid. Tid til overs.

V3

Venter. Venter på at solen skal krype frem og kaste magisk lys over det stille vannet. Stille. Helt stille.

V4

Sola renner. Flak med brisling i sjøen. Kaster, kaster, kaster.

V5

Noe bryter vannfilmen. Jeg får kanskje ikke flere forsøk. Jeg beregner avstanden, brislingimitasjonen smeller i vannet et par meter til siden for der vannet fortsatt er i uorden.

V6

Det hugger. Løsline dras ut mellom fingrene. Akkurat sånn jeg liker det. Fisken fighter hardt, men ikke voldsomt nok. Fisken landes. En stor feit makrell. Sjøen har blitt urolig nå. Båttrafikken har satt i gang. Jeg må hjemover igjen med bilen. Klokken nærmer seg sju. Fortsatt uten havabbor…

Stikkord: , , ,

3 kommentar to “Halden Brygge”

  1. lessismurdlih Says:

    «Morgenstund har gull i munn».

  2. Øystein Says:

    Flott tur.

    fant et produkt som er gull for deg og Jiggy Fly. Leveres neste år. Lim for den type fluer. Tørker på 15 sekunder under en egen UV lommelykt. Guideline. Kommer levert i sprøyte og med lommelykt med UV lys. Fisk med flua 5 minutter etter du har hatt på lim. Kult?

  3. razorsharped Says:

    Jeg bruker ikke epoxy som de fleste bruker. Har hatt hell med et hobbylim som er litt elastisk. Gulner ikke og sprekker ei. Men, hva har du funnet da?
    Spent på å høre hva det er for noe…

Legg igjen en kommentar

