Gjeddefiske i vinterlandskap

by
Svensken poserer villig

Gjeddekongen

Vinteren kan gå hardt innpå en ihuga fluefisker. Når kvikksølvet kryper langt nedover den blå skalaen og isen legger et lokk over all morroa. Ja, da blir ventetiden i lengste laget før elver og vann blir fiskbare igjen.

Noen av oss går rett i en lett depresjon pga dette, andre ser muligheter og våkner til liv på andre arenaer. Noen er flittige og binder fluer vinteren gjennom for å holde hobbyen ved like. Mine fluer binder jeg selv, men jeg kan ikke akkurat si jeg storkoser meg bak stikka. For meg er fluebinding likestilt med treskjæring. En «gæmlis-sport.» Gleden av vinterens slit materialiseres først når jeg står ved elvebredden og skal velge og vrake i godsakene når vakevillig ørret står i kø for å kaste seg over mine kreasjoner. Men.., sist jeg sjekket kalenderen var det fortsatt vinter.

Vårfiske etter sjøørret kan være skikkelig gøy. Men å stå og denge midtfjords blandt flytende isflak frister ikke helt. Derimot har jeg hørt at gjeddefiske kan være interessant for en fluefisker med fiskeabstinens. Da min gode venn Fredrik ringte meg og spurte om jeg ville være med på gjeddefiske i en elv var jeg ikke tung å be. MEN, jeg har aldri fisket etter gjedde før og har ei fått en heller ,så her var jeg på tynn is (noe som senere skulle vise seg å bli bokstavelig).

Amatør på tynn is

Fredrik derimot, er en dreven gjeddefisker. Hallo? Han kommer fra Sverige… Der er Harr helt konge og gjedde en delikatesse. Kanskje jeg kunne lære noe? I alle fall, etter en kort biltur trasker vi i snø til knærne. Elven slynger seg rolig og danner liv i et ellers så monotont og snødekt landskap. Synet av rennende vann varmer et fluefiskehjerte.

Jeg får ekspertisehjelp med montering av stålfortom og andre remedier. Fluene som skal brukes er rett og slett vulgære. Latterlig svære. Grelle farger. Vi snakker ikke lenger om imitasjonsfiske. Direkte ulekkert! Fredrik langer ut første kast. En ganske stor virvel lager uorden i en ellers glatt rolig strøm. Fisk? Da våkner unge Hildrum. På tide å lobbe ut tingesten først som sist.

Gikk bra

Fredrik er ivrig etter nesten-møte med fisk på første kast. Jeg legger ut mitt første kast. Den digre fluen fanger mye luft noe som nærmest kan sammenlignes med å ha en vott i enden av fortomen.., rettere sagt stålwiren. «Ni måste trækka inn sakte, » sier eksperten. Det går rolig for seg. Skjer ingen ting… Stillheten brytes med et voldsomt plask. Hva faen var det? På motsatt side av oss står en vaskeekte norsk gjeddefiskende blydenger. Hva i alle dager er det karen fisker med? I form, størrelse og fasong ser det ut som om karen slynger ut en jævla dildo. Fisker han med en DILDO??? Jeg kjenner meg mer og mer fremmed i denne sporten. Fredrik kan forklare meg at han fisker med en enorm jigg. Jigg? Øh, javel.., ser ikke ut som om det hjelper nevneverdig. Han får ikke noe han heller.

Gjeddeaction!

Gjeddeaction!

Akurat da roper Fredrik. Fiiiiisk! Bøy på stangen. Han vinsjer inn den første gjedda. Joda, Fredrik har gjort dette før. Jeg observerer og lærer. «En liten tass,» sier han. Den ser stor ut for meg. Riktignok ikke mer enn 1-2 kg, men kjeften er grusom. 1-0 til svensken. Jeg denger og denger. Fin stemning egentlig. Dog brutt av dildolignende gjenstander som kommer dalende som raketter fra himmelen og lander så nært at jeg får vannsprut i trynet. Hvor er estetikken? Jeg blir mildt sagt provosert. Blir ikke bedre av at jeg ligger 0-1 under svensken heller. Rakettangrepene smeller mot vannfilmen i ett sett.

Svai

Men, hva skjer?Fredrik har bøy på stanga nok en gang. Kan ikke se han gjør noe anderledes enn meg, men hva hjelper det? Nok en «liten» gjedde landes trygt på land. I det Fredrik poserer gjedde nummer to mens jeg nærmest blir bombardert med «sexleketøy», ser jeg meg selv som hovedrolleinnhaver i en episode av «Thomas alias «Razorsharped,» gjør ting han IKKE kan.» Da jeg oppriktig synes en gjedde på et par kilo ser stor ut, kan jeg ikke unngå å tenke på hvilken kamp det må være å få en rugg på mellom ti og tjue kilo på flue… For de svømmer nemlig her de også. Jeg lover meg selv at jeg skal finne ut mer om denne sporten og kanskje gi Fredrik en jevnere kamp neste gang.

Pattern

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

