Fra 100 til 0

by

Øyungen

I en hel vintersesong har jeg dengt etter sjøørreten med syvern og åttern i sjøen. I hard vind, kulde og pissregn. Musklene har fått gjøre sitt. Fluefiske om vintern etter sjøørret er som en sesong i et fangeleier i villeste Sibir. Det har ikke vært mye hjerne bak slitet. Vi signerte av vintersesongen med en uke på Bornholm. Når jeg nå endelig står der ved det blanke vannet med treern i hånden så føler jeg meg som en bolafisker. Det er som å kjøre fra 100 til 0 på et sekund. Stangen veier ikke noe, den er kort og flekser som gelè når jeg tar et par luftkast for å kjenne på stangen. Stangen, en Sage ZXL, er ny for sesongen, akkurat som snellen Loop Opti Creek – en fantastisk kombo. Jeg er gla i raske stenger med litt rygg. Denne er rake motsatsen. Stangen må behandles pent som en dame. Fluene må smekes ut på blankflaten. Trøkker jeg på så protesterer hun og slår en merkelig krumbukt på linen. Kvelden er stille. Det er en del flateaktivitet, men jeg ser ingen insekter, ingen spent spinners heller. Jeg velger å nyte kvelden, se på det speilblanke vannet og vaken som ikke kommer nærmere land. Jeg kjører noen sporadiske øvelsekast for å lære kjenne hun den nye dama i handen min. Vi har en lang tørrfluesesong foran oss og vi skal bli godt kjent.

Stikkord: , , , ,

Én kommentar to “Fra 100 til 0”

  1. ruskeflue Says:

    =) tror faktiskt stanga blir med smekt än dama…men men if you are an flyfisher you are…..

    Stefan

Legg igjen en kommentar

