Ephemera Vulgata. Døgnfluenes dronning.

by

Døgnfluenes dronning

På grunn av stort press, mas og gnål fra bloggens far og initiativtaker grunnet null bloggaktivitet fra undertegnede, kommer herved noen erindringer og bilder fra mine siste turer fra Nordmarka. Selveste dronningen av døgnfluene har så smått begynt å klekke i flere vann i marka. Den som sitter inne og sturer nå kan gå glipp av store ting!

Vak

Vel, jeg skal ikke skryte på meg overdreven fiskeaktivitet. Turene mine i marka hittil i år kan telles på en hånd. Utbyttet på flere hender, men et par titalls ørret og et par abbor har det blitt. Så langt har jeg knepet et par stykker som har bikket halvkiloen. Altså ikke noe voldsomt, men jeg har kost meg.

Ingen ting er som å komme seg ut tidlig på morningen og observere at naturen våkner til liv, fuglene begynne å kvittre og se morgendisen lette med sola som titter over tretoppene. Skue utover blikkstille vann. Vente spent på det første vaket som skal lage uorden i den speilblanke overflaten.

Rigging

Det er som balsam for sjelen til en rusten fluefisker som vinteren har tært hardt på. Treerstanga montertes og gjøres klar for en økt. Men hvilke fluer skal man velge?

Skal det være en klekker kanskje?

Jeg har ventet en hel vinter på dette øyeblikket. Å knyte en vulgataklekker på fortommen. Etter min erfaring foretrekker fisken klekkere fremfor en imitasjon av et ferdig innsekt (dun). Godt mulig fisken er lat og spiser det  som til en hver tid koster minst energi? I motsetning til et ferdig innsekt som kan lette fra overflaten, vil en klekker bruke lang tid på å trenge seg gjennom vannfilmen. Noe som gir fisken god tid til å slurpe i seg byttet.

Vulgataklekker

Med en klekker i enden av fortommen er det bare vinden som kan ødelegge et godt fiske.

Speil

Årets høydepunkt i marka starter nå!

Meg, vannet og kameraet på selvutløser.

Stikkord: , , ,

2 kommentar to “Ephemera Vulgata. Døgnfluenes dronning.”

  1. vakdaforfaen Says:

    Vakkert!

  2. razorsharped Says:

    Tnx, Erik!

Legg igjen en kommentar

