Fiske i ferskvann eller saltvann?

by

Mitt mekka. (Klikk for større bilde!)

Med internett er de gode gamle fiskeskrønene bare ett tastetrykk unna og lett tilgjengelig. Fiskerapporter om havabborfangst og at sjøørretten er i bettet setter mang en fiskesjel i tvil der tidsklemma herjer. Hva skal man velge? Ferskvannsfiske i den fine årstida akkurat nå, eller denging i sjøen i håp om å få en havabbor der sjøørreten er bifangst?

Tærna flyger lavt. Uværet kommer.

Sjøfiske i lett bris

Jeg kan ikke svare for noen andre enn meg selv, men intet slår spotting av fisk i en klar liten fjellelv. Smygfiske med enn lett fluestang. Overvære vakfesten. Se de store ruggene rulle over innsektene på overflata. Presenter en immitasjon rett ved vakringene som brer seg utover vannspeilet. Tar den?  Nei, for mitt vedkommende er valget enkelt. La rapportene om havabbor komme.  Sjøfiske kan vente. Det er jo tørrfluefiske som er selveste juvelen i fluefiskesessongen. Det er i alle fall min mening.

 

Stikkord: , , ,

5 kommentar to “Fiske i ferskvann eller saltvann?”

  1. vakdaforfaen Says:

    hmm… for mitt vedkommende blir det litt som «skal jeg spise hummer eller biff».
    Begge deler ufattelig godt – begge deler favoritter!

    For det går vel an å like både «mora» og «dattera»? 🙂
    (METAFORISK – før det kommer noen kommentarer) hehe

  2. razorsharped Says:

    Hehe, jo men dattera er som regel hakket vassere enn mora for å fortsette ditt metaforiske bilde 😉

  3. Gytebekk Says:

    Er det mora som er ferskvann?

  4. razorsharped Says:

    Det var det jeg mente ja 🙂

  5. Thomaso Says:

    Ferskvann må jo være dattera. Krever litt finesse og forsiktighet i presentasjonen, for at det skal bli «tilslag». Mens den nyskilte mora kaster seg over alt som kommer innenfor intimsonen. Vektmessig så er vel «mora» mer likt det som finnes i sjøen også?

Legg igjen en kommentar

