Renarevansjen

by

Der Rena flyter frem

For tre år siden tok jeg min første tur i Rena. En elv jeg hørt mye godt om. Da jeg ved tilfeldet ikke vært i en norsk elv med harr så var jeg veldig spent og gledet meg. Jeg er fra nord i Sverige og en av mine favorittfisker er «strömmens drottning». Rena skulle da stille all min kunnskap helt på hodet, en forbannelse som varte i over tre år og rundt 20-25 turer. I onsdags var jeg i Rena igjen og tok min revansje.

Jeg dro fra Oslo for å fiske kvelden og natten i Rena. Jeg landet ved elven rundt 17.00. Raskt på med alt av utstyr og rigge stenger. Korte sekunder etter sto jeg der på hengebrua og spanet etter vak, liv og andre fiskere. En velkjent og digg følelse. Som vanlig var det enorme mengder med insekter i luften. Mye små mørke vårfluer. Før turen så hadde jeg snakket en del med en hyggelig fyr fra et av forumen. Hans fluer inspirerte meg til å kjøre igang med tørrfluebindingen. Så langt har jeg bare bundet sjøørretfluer. Men med de gangne årens fiaskoturer i elva så var jeg nødt til å gå dypere inn i kunnskapen. Det ledde til en ny flue. Svømmepuppen. I fjor fikk jeg en sik på 1,1 kg på en flue som jeg ikke brukt siden jeg kjøpte den for 20 år siden. Lennart Bergqvists dykkende vårflue. Det var disse to fluene som skulle stå i hendelsenes sentrum i hele kveld. Men jeg må også nevne Staffan Lindstrøms Renaflue.

Lennart Bergqvist dykkende vårflue (original men vel brukt)

Lennart Bergqvist dykkende vårflue str 14 (kopien)

Svømmepuppa str 14

I tre år har jeg fokusert på et par steder. Mest for å lære kjenne elven. Det er steder der jeg vet at det står stor fisk. Ørret på 2,5 kg. Jeg har spanet på den. Snakket med en som fått den. Fisken har stått på samme sted disse tre åren. Også i år. Men etter to tidligere turer og null takes så valgte jeg en ny strategi denne turen. Jeg fisket på steder der jeg tidligere ikke fisket. Bevegde mye på meg. Gikk og spanet og fant fisken. Sto ikke å ventet på de jeg allerede kjente til. Det ga resultat på tredje kastet. Jeg serverer svømmepuppen. Den får et fint flyt. linen og fortommen ligger fint og forstyrrer ikke fluens flyt. Fire meter fra meg ser jeg en lys prosjektil stige fra bunn, det tar omtrent straks under et halvt sekund. Jeg rekker å tenke «vent til den tar», momentet etter gjør jeg mothugget og fisken sitter. Det er en riktigt pen harr på Godt over kiloen. Den går tungt der ute i den konstante renastrømmen. Jeg blir gira og prøver meg på å få frem kameraet så jeg får fotografert fisken så raskt som mulig. Sånn holder vi på en stund. Jeg stopper opp og forsikrer meg om at jeg har kontroll på fisken. Alt kjennes bra. Jeg fortsetter kløne med kameraet. Plutselig blir linen slak. Harren har fått nok og greier å komme seg løs. Faens i helvetet. MEN, for en start. Jeg skjønner raskt at svømmepuppen er en hit. Og jeg har bundet den selv. Utrolig vakkert. Fisket fortsett uten noe nytt. Men en hel del takes. Jeg går over til andre siden og setter på Renafluen. Det smeller på en harr nesten med en gang. Fighten blir kort og harren ligger i håven. 700 gr. Ikke stor men så jævlig digg.

Harr 700 gr, dårlig mobildbilde.

Etter det følger en stund uten noe særlig. Jan Eirik kom opp og vi begynte å fiske sammen. Det var hans første tur så jeg prøvde etter beste evne å vise han elven. Han får et par takes ganske raskt. Sen dør elva. Ikke noe skjer. Klokken er rundt elve. Jeg viser han de kjente områdene der jeg vet det står stor fisk og lar han fiske av området. Fisken vaker som vanlig. Steady og vakkert. Det er Stor fisk!

Indianerfiske (tullete selvutløserbilde)

Jeg bestemmer meg for å indanersmyge opp elven. Legger merke til en fisk som står å vaker en bit opp. Prøver et par kast med både svømmepuppen og renafluen. Ikke noe er interessant. Setter på LB`s dykkende vårflue. En ørret tar fluen med en gang. 800 gr, ikke så sterk så fighten blir kort. Jeg fortsetter på samme stil oppover. Oppdager en ny fisk som er steady. Vårfluen sitter kvar, jeg legger den tre meter oven fisken. Den tar med en gang. For en flue! En harr på 800 gr. Utrolig digg omgang. Jeg går tilbake til Jan Eirik og han har hatt på en av fiskene som står og vaker. Vi blir enige om å la dem hvile en stund og fortsetter oppover. Igjen dør det ut. Vi står og spaner litt og jeg syns at jeg ser en fisk som forsiktig vaker en bit opp. Jan Eirik velger å sette seg ned en stund. Det er helt svart ute, vanskelig å se. Men litt ser jeg i blanke fra månen. Jeg står og spaner på den forsktige fisken lenge. Ser et mønster og legger ut fluen. Den går opp med en gang og den sitter. En ørret på 700 gr.

Den store fisken uteblir denne turen. Men jeg føler at jeg har fått en klar revansje på Rena. Etter så mange resultatløse turer at jeg nesten har begynt å tvile på meg selv. Nå har jeg spandert et par kvelder ved bindestikken og bundet noen varianter på mine nye favorittfluer. Turen i morgen blir spennende. Det er meldet kaosvær og flom, men det driter jeg i!

Natten legger seg over Rena

Stikkord: , , , , , , ,

3 kommentar to “Renarevansjen”

  1. Lars Says:

    Herlig rapport Fredrik og grattis med velfortjent revansj! Sugen på å få jaktet brunørreten selv (harr er forsåvidt ikke å forakte det heller, selv om prikkefanten står høyere og lukter bedre) 😀
    Kanonrapport og ser frem til hva du får til i morgen!

    Tight lines!

  2. Jan Eirik Astrup Says:

    Fantsastisk tur, som jeg var så heldig å få være med på. Det ble sent, men det var verdt timene med bilkjøring som skulle til. Hit blir det definitivt å komme flere ganger i årene som kommer.

  3. Fredrik Leth Says:

    Takk Lars. Ble ikke mye for meg, men en rapport ble det hvert fall med fet harr som hoderollsinnehaver.

    Det var en grym kveld Jan Eirik. Hvordan går det der du er? Send SMS, eller helst MMS så klart.

Legg igjen en kommentar

