Fetharr i Rena

by

Feting 1,5 kg tatt på Sulphurea

YR har meldt om flomvarsel og drittvær en lenger tid, men ikke mer enn vanlige regnbyger var det som lokalt slo til i Oslo. Jeg var rett og slett dritgira på å komme meg opp til Rena igjen etter onsdagens tur. Det var meldt ordentlig dårlig vær på søndagen, men jeg gidder ikke å forholde meg til hva YR sier. Vannstanden var alright og hadde gått opp og ned litt de siste dagene. Jeg styret avgårde med høyt håp om å gjenta onsdagens vilde fiske … men, været slo til og det ble riktigt drittfiske.

Når jeg kom til Rena sentrum for å kjøpe fiskekort steket solen som en høysommerdag. Høy luftfuktighet og uværet lå i luften, men det føltes ut som storørretvær. Noe sa meg at det var noe stort på gang. Når jeg stoppet bilen ved elven så åpnet seg himmelen. Jeg tenkte at det var like greit å benytte anledningen til å fylle opp magen litt så jeg hadde litt å gå på. Samtidlig så lyttet jeg til Jens Stoltenbergs gripende tale fra Domkirken i Tigerstaden, der han hedret offrene fra terrorbomben og Utøya. Det var en gripende tale!

Rørt og med høymessemusikk fra Domkirken klev jeg ur bilen samtidlig som en annen bil parkerte ved siden av. Vi vekslet noen ord og slo følge til elven. Fyren var utrolig hyggelig og det viste seg at han er en rev rundt Renaelvas elvekanter og har fisket der en lang tid. Informasjonssulten som jeg er så sugde jeg meg til av alt han fortalte. Han hadde kollen. Vi fisket sammen hele dagen og kvelden og det gikk i Sulphureans tegn. Det var ikke mye liv på flaten, få innsekter og veldig sparsomlig med klekking. Vi så noen døgniser, blant annet Sulphurea, som kom ned langs elven. Vi spanet og spanet etter vak. Ikke mye å se. Min fiskekamerat for dagen stoppet ved et sted der han så en fisk stå å vake. Jeg fortsatte opp en bit. Så et par fisker som la av så fort jeg nermet meg – til tross for løvesmyging. Følte lang vei at det ikke var min dag. Var ikke bekvem i kastingen. Alt føltes vrient. Det resulterte også i null fisk. Null takes. Jeg var ikke en gang i nærheten. Min fiskekamerat fikk seg en mindre ørret. Vi slo lag igjen og så et par fisker som vaket. Han tok posisjon og kastet på en ene. Men det skjedde ikke mye. Jeg gikk en titals meter opp for å spane litt når jeg hører et fint vak. Sekundet etter hører jeg en snelle som raser ut. Jeg kikker nedover og det er min fiskekamerat som drar ut line for å kaste på fisken. Kort etter hører jeg at den sitter på og at den er på over kiloen. Jeg beiner ned for å få med meg dagens fisk. Den går snillt inn i håven og veies til 1,5 vakkre kg. En fantastisk syn for en harrsucker som meg. Pen og bred over ryggen. Det er en perfekt skapning av harr som estimeres til ca 50 cm.

Håvingpusitur

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

