Fantastisk sjøørretfiske!

by

Fullmåne over sjøen

Tidligere i sommerferien skrev jeg «En sann fiskeskrøne.» En rå fiskeopplevelse som endte med jeg mistet en enorm sjøørret. Som den gamle fiskeren i Ernest Hemingways novelle; «The Old Man and the Sea,» bestemmer jeg meg for å gjøre et siste forsøk på å overliste kjempen som svømmer der ute.

Blåtimen

Ungene har lagt seg og Guro har gjort narr av meg der jeg har stått tom i blikket og sett utover sjøen i flere dager etter jeg mistet troféfisken. Hva gjorde jeg galt? Kunne jeg gjort noe anderledes? Guro kommer ut på verandaen og geleider meg inn i hytta som en liten furten guttunge som skal i seng. Vi blir enige om at jeg kan forsøke en siste egotrip neste dag.  Jeg går til sengs mens månen brer sølvglimmer over vannet utenfor hytta.

Sølvglans

Neste dag har jeg bestemt meg for å ta en liten dorgetur med barna. Kanskje de kan få en pen en på stang?       Etter morgenbad og frokost, er vi i båten med et par stenger med to wobblere hengende etter båten. Men, etter halvannen time uten antydning til fisk drar vi tilbake. Barna blir satt på land og blir tatt hånd om av sin nydelige mor. Nå er det min tur.

Jeg har ingen god magefølelse da vi ikke har kjent snurten til fisk i løpet av  halvannen time med barna i båten, men nå er flueutstyret rigget og jeg er klar. Fluene i flueboksen blir nøye vurdert, men jeg ender med å knyte på min favorittflue, en rosa cdc-reke.

Et lite utvalg av cdc-reker og et par pattegriser

Jeg kjører aluminiumsbåten ti meter fra land og lar båten drive med vinden langs en øy. Jeg søker etter strømkanter og kaster målrettet inn langs tang og tarebeltet. Det skal ikke mange kast til før første fisken sitter. Det viser seg å være en liten sjøørret på halvkiloen, men det gir forhåpninger til noe mer. Jeg lar båten drive, fortsetter å kaste og avfisker marebakken. Etter kort tid har jeg fått et par fisker til. Jeg fortsetter å bruke samme flue som jeg mistet den svære fisken på forleden dag.

Da vannet går mot fjære, forflytter jeg meg til en strømkant som dannes mellom to halvstore øyer. Her bruker det nemlig å stå fisk på denne tiden med hensyn til tidevannet. I løpet av noen få kast smeller det på noe riktig tungt. Men like raskt som den hogg på ble den borte. Jeg drar inn lina for å sjekke. Jeg løfter flua klar av vannet og konstaterer at kroken er knekt! Skal jeg bli forfulgt av uflaks denne sommeren? Jeg banner og sverter og setter på en ny rekeimitasjon, men det er ikke mer liv å kjenne i den andre enden av lina.

For å kunne dokumentere om en eventuell storfisk skulle finne å bite på, har jeg montert en tripod i båten med kamerautstyret klart. Selvutløseren er på. Men det er ikke enkelt å stå og kaste, ta bilder og unngå at flua for all del ikke må treffe det kostbare kamerautstyret. Det blir derfor ikke så mange bilder.

Aner ikke hva jeg driver på med her, men jeg blåser opp kinnbena og er åpenbart konsentrert. Blitzen har ved et uhell ikke fyrt av her. En blemme, altså...

Etter å ha forflytttet meg på utsiden av øya ser jeg en pen fisk som vaker helt inne ved land. Fisken er oppe to ganger og jeg kan se hvilken retning den svømmer. Flua legges ut to-tre meter foran det siste vaket. To kjappe inntrekk og pang! Der satt den. Denne er det mer fart i. Garantert over kiloen. Den raser ut lina og er helt crazy! Fisken foretar seg fire luftige svev i et forsøk på å slå seg løs, men denne gang sitter den godt. Etter en kontrollert kamp glir fisken inn i håven. En pen sjøørret på 1,2 kg.

Poserer med en sjøørret på 1,2 kg sprek og fin.

Mens jeg forsiktig tar ut kroken fra munnen på fisken, ser jeg mer aktivitet innen kastehold. Jeg får tatt bilde og kaster på nytt i retning der konturene av vakringene fremdeles bres utover vannet. Pang! Nok en fisk spreller som en gal i overflata før den gir et fint utras. Sjøørret nummer fem, om jeg får landet den… Fisken er knallsterk i forhold til størrelsen. En prek sak på 800 gram landes og settes ut igjen etter en kjapp posering.

Slik ser en fornøyd fisker ut! To kast, to sjøørret. Rett etter hverandre.

Jeg fortsetter å kaste til det blir skumring og har et fantastisk sjøørretfiske. Fangsten teller åtte sjøørret og en stor makrell, i tillegg til flere hugg. I løpet av sommerferiens tre turer, kan jeg telle tjue sjøørret og to makrell. Nesten all fisk er sluppet tilbake, da jeg registrerer det har blitt rapportert det står dårlig til med bestanden i fjorden. Jeg har fisket her i mange år, ja siden jeg var guttungen og kan nesten ikke huske å ha hatt et så godt fiske.

Trøndersk tidevannsforskjell

Det ble ikke landet noen riktig store i løpet av sommerferiens fisketurer i Trøndelag, men minnet og opplevelsen av å kjøre en enorm sjøørret som var stor som en storlaks glemmer jeg aldri. I tillegg til å ha mistet en fisk på rundt tre og en halv kilo etter hard kjøring, er øyeblikk jeg lever lenge på til langt inn i vinterhalvåret. Håper inderlig dette gjenspeiler utviklingen av bestanden i fjorden fremover og at dette ikke bare var flaks.

Stikkord: , , , ,

2 kommentar to “Fantastisk sjøørretfiske!”

  1. Anders Langset (@andzylangz) Says:

    Hvor er dette? 🙂

  2. Thomas Hildrum Says:

    Trondheimsfjorden 😉

Legg igjen en kommentar

