Kong Pattegris

by

1.6 kg

Fluebandenjentene hadde fått lov til å ta seg en tur av boss Lars Vegas. Men det var ikke snakk om Shakedown i kveld. Når spørsmålet kom utav munnen på meg så de nervøst på hverandre og mumlet noe om master Lars og noe om noen som bestemmer og at de ikke kan hvis ikke … helt ærlig så ble stemningen litt creepy og mærkelig. De så nesten lei seg ut. Jeg syntes synd på gutta, og aksepterte at neste Shakedown fikk vente.

De siste turene er det pattegrisen som har dominert. I fjor brukte jeg en tynt dresset som fungerte utrolig bra. Både i grått og i lakserosa. I år er det den tykt dressede originale danskvarianten som har dominert. Kveldens tur var ikke noe unntak. En utrolig varm kveld, 19 grader og nesten ingen vind. Likevel var vannet i full rørelse. Det var ikke mye å se på flaten. Urolig strøm var det eneste som ga spenning. På andre kastet etter å ha byttet til pattegrisen så gikk en liten knert i fellen. Kampen ble kort og ørretten pent satt tilbake. Kastet etter vender en ørret en halv meter fra meg. Denne var betydlig større og den rakk å nafse på fluen. Jeg jobbet trutt for å få den tilbake men ikke noe hjulpet.

Etter at jeg fått min første ørret tok det ikke mange sekunder før begge sto bak ryggen på meg. Som små korgutter med capsen i hånda spurte de om hvilken line jeg brukte, hva slags flue den tok på, om jeg kjørte dobbeltrekk … og ja, det var mange spørsmål på veldig kort tid. De stilte seg opp bare noen meter fra meg. Vi så alle tre en fet rygg som gikk opp og viste seg. Det var jeg som hadde den innen kastehold. Men det resulterte ikke i noe. En kort stund senere smeller en aggroørret på. Etter fem lufthopp og et par voldsomme rusninger har jeg begge gutte flåsende rett bak meg. De samme spørsmålen oppreper seg – i kor. I det jeg kliver opp sniker seg Knut ut til plassen jeg sto på meden Marius tar et par bilder. På vei ut hører jeg Knut vese «my prrreciooousss».

Jump up jump up ...

and get down

Japp, Knut er faktisk gla for min skyld

Trout pose

Marius avslutter kveldens tur med orden «jeg har aldri likt fargen på linen her. Må bytte den. Går ikke å få fisk på den …». Knut får en trøsteørret på et par hundra gram. Men det må tillegges at Knut har startet høsten steinhardt med finfin fisk på hver tur, men gir seg før mørke faller med orden «jeg har jævlig vondt i akselen og vil ikke ha en betennelse. Jeg husker når jeg spilte mye musikk og fikk en betennelse, det tok jææævli lang tid for det å bli bra.». Så var den kvelden slutt og det ble ikke noe mer. Men jeg konstanterer at Pattegrisen er kong akkurat nå.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

