Hatch Seven Plus

by

Hatch Seven Plus

Fluefiske er som alle andre hobbyer. Det finnes masse dyrt stæsj å kjøpe for dollars eller NOK. Flere fluefiskere jeg kjenner har en hemmelig «utstyrskonto» de holder skjult for kona. Dessverre har jeg ingen slik konto… Derimot fikk jeg nylig «drømmesnella» som en gave for et fotooppdrag.

For et par år siden oppdaget jeg den amerikanske snelleprodusenten Hatch. Produsenten fattet min interesse da de fikk ubetinget positiv omtale av alle hardcore fluefiskere som hadde testet de amerikanske snellene.  For mitt vedkommende slet jeg med å overbevise samboeren min om at firetusenfemhundre kroner var en nødvendig investering og ikke et kraftig innhogg i familiebudsjettet.

Gammelt ræl vs. amerikansk craftmanship

Det var år og dag siden sist jeg hadde gått til innkjøp av noe nytt på utstyrsfronten. Fredrik og gutta har lenge ristet på hodet og med tydelig kroppsspråk og klar tale uttrykt at snella og lina burde vært byttet ut for leeenge siden.

Til fiske i sjøen har jeg brukt en Slate Classic 6-9 og en Loop CLW six-eight. Under fiske i sommer oppdaget jeg til min forskrekkelse at snellefoten hadde knekt av snellehuset. Delen ramlet ut av snellefuturalet og ned på bakken da den skulle rigges på stanga. Snella var rett og slett oppbrukt og slikt endte dens endeligt.

High-tech mot en gammel oppbrukt Slate Classic 6-9.

Begge snellene jeg har brukt har vært for lette for å få riktig balanse i stangen jeg bruker i sjøen (Burkheimer Classic 6-7-8). Jeg har vært litt frustrert over at flesteparten av snelleprodusentenes fokus har vært på lav vekt. Men, har man en tung stang med en dyp eller parabolisk aksjon, vil en tyngre snelle sørge for en mer balansert pendeleffekt når kastet avsluttes med en markant stopp. Med en lett snelle må man bruke krefter på å holde igjen bevegelsen som genereres forover da kraften i stanga slynger fluelina ut gjennom stangringene.

Dette har nemlig Hatch forstått. De lager dønn solide sneller og de veier vesentlig mer enn hva som er normalt. Dessuten liker jeg selskapets filosofi og tanker bak produktene.

Fiskepryl

De har nemlig valgt å gå egne veier i konstruksjonen og hatt troen på sine konsepter tross hoderisting fra etablerte produsenter i et marked preget av konservatisme og lite nyvinning. Bremsesystemet er i en egen klasse og er hermetisk lukket og vedlikeholdsfritt.

Hermetisk tett superbrems

Nå virker jeg kanskje «nyfrelst,» og tydelig preget over å få julegaven på forskudd, men lover å komme tilbake med en oppdatert artikkel etter at snella har fått kjørt seg. Rettere sagt etter at bremsen er innkjørt.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

