Sjøørreten er i bettet.

by

Saltsprøyt

Vel, det er kanskje å ta hardt i da høstfiske etter sjøørret kan være preget av bingofiske. Men de siste turene har gitt en grei uttelling. Syv sjøørret på de siste to turene er godkjent. Den siste turen gikk til Norges Bornholm. Det ga mersmak.

Været var upåklagelig. Sol og skarp høstluft. Sørøstlig vind. Jeg var klar for å få kjørt bremsen på min nye baby.

Stangrigging i morgensol

Blandt babytrillende småbarnsforeldre, pensjonister og folk som skal lufte kjøterne sine, står jeg i falne høstblader og rigger stanga.

Høstsol i motlys

Jeg drar fort kjensel på en gammel kjenning når jeg kommer ned til sjøen. Konkurrenten kjenner forholdene bedre enn noen annen fluefisker i området. Både over og under vann. I tillegg har han kommet før meg. Jeg er presset, men tar utfordringen. Den er en slu rev. Den har kontroll på meg og ikke omvendt.

I min oppvekst var jeg ofte på sjøen med min far og yngre bror. Vi ble flasket opp med at sel eller kobben var et rent skadedyr. Hvis den var å se, var det bare å sveive inn redskapen og gi opp fisket.

Nå derimot, er jeg ikke like skeptisk til selen. Klart den er en tøff konkurrent, men samtidig gir den en pekepinn på at det er fisk i området.

Selen blunker til meg før den elegant aker av steinen og forsvinner...

Jeg kommer i gang og drar fort tre fisk. Men, størrelsesmessig er det ikke noe å skryte av. To på seks hg og en liten tass på trehundre gram. Nei, det er ikke derfor jeg er her. Man teller ikke sjøørret under kiloen.

Som vanlig har de tre sjøørretene falt for fristelsen for en selvbundet rosa Cdc-reke. Plutselig smeller det til langt der ute. Fisken lager et spetakkel i overflaten og ut i fra tyngden å bedømme er dette en pen fisk. Etter en fin liten kamp lander en sølvblank sjøørret på ettusenogfemti gram. Akkurat over gladgrensa. I´m happy.

1050 gram. Turen er reddet.

Stikkord: , , , ,

2 kommentar to “Sjøørreten er i bettet.”

  1. lessismurdlih Says:

    Jeg er så glad for at jeg får være med deg, verbalt, på disse fine turene. Denne gangen ble jo selen bonus.

  2. razorsharped Says:

    Takk for det. Selen har blitt et fast hyggelig innslag der nede.

Legg igjen en kommentar

