Nydelig høstdag med blanke sjøørreter i håven.

by

Kruttsterk morgenkaffe i termokoppen, på vei til Lille Bornholm.

Jeg trodde jeg hadde kommet meg etter sjokket. Fiskesuget hadde eskalert til uante proposjoner etter å ha mistet mitt livs sjøørret tidligere i sommer. Det hadde gått meg til hodet. Nesten som en besettelse. Om jeg ikke fikk lurt en stor sjøørret snart, burde jeg kanskje selge unna fluefiskeutstyret og begynne å spille i band igjen?

De siste turene hadde gitt god uttelling. Rundt fire sjøørret per tur, men det var langt mellom de på over kiloen. Massevis av huggvillige småtasser. Før var det en liten bragd å få mellom ti og femten fisker på en tur, men nå var det nesten en plage og få forsiktig løsnet småjævlene av kroken.

For det meste velbrukte fluer i boksen. Kanskje på tide å binde opp noe nytt?

Det skulle vise seg å bli en meget fin høstdag.    Kom meg ut tidlig. Luften var skarp. Lukt av mold.  Gresset hadde endret konsistens. Fra bløtt mykt lydløst gress til stive glasstrå som laget musikk når en trampet i det.

Cdc-reker og pattegriser

Sola hadde tittet frem og ga varme i et morgetrøtt ansikt mens rimet i gresset begynte å smelte. Jeg hadde fått i meg litt kaffe og en matbit og hadde trua. Tanken var å oppsøke en grunn vik.

På denne tiden av året trekker gjerne fisken inn i grunne bukter der vannet raskt varmes opp av sola. Kutling, sandreker, strandreker, tanglopper og annen småfisk er da å finne på grunna. Som en økologisk godtebutikk fjernt fra vårt lavkarbohysteri fristes gjerne hungrig sjøørret til  å sige inn på grunna for å meske i seg godsakene. Det sjøørreten ikke var klar over akkurat i dag, var at den selv skulle bli  jaktet på.

Burkheimer og Hatch mot høstfarger. Min nye giftige kombo.

Som så ofte falt valget av flue på en selvbundet laksefarvet Cdc-reke med innslag av elghår. Min klart beste flue til dette fisket. Jeg har forsøkt å eksperimentere med vesentlig størrre varianter alá «pattegrisen», men etter min erfaring, fisker de mindre rekeimitasjonene bedre.

Sølvblank kraftpakke på 1,6 kg.

Jeg studerte en fin vik, men da den fortsatt lå i skyggen for sola ventet jeg med å fiske der til et par timer senere.  Sola skulle få jobbe litt for meg først. Vel fremme på et fint sted satt jeg meg ned på berget. Fylte opp en kopp med varm kaffe og nøt og være ute. Fisket skulle vise seg å være tregt. Akkurat som om fisken ikke var aktiv.

Et par timer senere skulle jeg forsøke å fiske i bukta jeg gikk forbi tidligere på dagen. På vei innover kunne jeg se en hobbyfisker i båt dorge seg innover vika. Tanken om jomruelige jaktmarker forsvant som dugg for solen. Det fine vannspeilet ble oppisket av en propell og med en wobbler eller sluk slepende passivt etter båten. «JÆVLA BLYDENGER!!! » Komme her og føkke opp mine jaktmarker!»  Nok en gang lot jeg meg provosere av et element som ikke hørte til her (etter min idealverden). Motorduren lagde lyd og ubalanse i elementene.

Så skjedde det derimot noe meget interessant. Et flak på omtrent fem kvadratmeter lagde  krusninger i ellers så spailblank vannflate innerst i vika. Jeg gikk nermere, tok på meg polabrillene og så det var sandreker som ble jaget opp mot overflata. «Perfekt!»

Dessverre var jeg ikke alene med å oppdage dette. Båten kom sakte men sikkert dorgende mot plassen jeg nettopp hadde lagt merke til. Her gjaldt det å komme først. Som kyr som slippes ut på vårbeite etter en hel vinter i en trang bås, løp jeg som en gal gjennom kratt og over nedfalne trær i et rasende tempo. Slang fra meg fotoutstyret og alt annet pikkpakk. Båten kom nærme, kanskje femti meter unna flaket som fortsatt lagde uorden i vannspeilet.

Normalt vader man forsiktig ut, men jeg bykset ut i vannet og fikk langet ut flua i retning flaket. Flua landet tjue meter foran båten. Lot flua synke, et par inntrekk så pang! Fisken tok knallhardt og gikk rett til værs. Jeg så med en eneste gang at det var en pen fisk. Karen i båten slo av motoren og trakk inn redskapen. Han viste tommelen opp i været som en hyggelig gest. Respekt!  Jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet for nærmest å ha gannet ondskap på den fremmede mannen i båten.  Fisken var sterk. Voldsomt sprek. Endelig fikk jeg testet bremsen på den nye Hatchsnella. Etter en fin kamp gled en helt sølvblank sjøørret på en komma seks kilo i håven. For en vakker skapning! Med lett skjelvende hånd tok jeg et par bilder før fisken ble satt tilbake i vannet.

Fisken settes tilbake i sitt rette element

Imens jeg poserte med fisken, hørte jeg vakende fisk i nærheten. Ikke  mange kast senere hadde to nye fisker glidd inn i håven. Dessverre for små til at det var verdt å skrive om. Men, litt lengre bort i vika, også denne gang med karen i båten ikke langt unna, fikk jeg fast fisk i enden av fortomen. Denne fisken gikk også helt bananas. Tre luftsprang og overaskende sterk i forhold til størrelsen. Vekten viste nøyaktig en kilo.

Nok en blankis. Denne på nøyaktig kiloen. Blitzen derimot funker ikke....DAMN!

Med sterkt motlys hadde jeg rigget til en Canon Speedlight EX 580 II-blitz av kameraet for å få lyst opp skyggepartiene. Godt utstyr hjelper lite om man ikke hadde sjekket at batteriene var i orden før man rigget seg til. Bildekvaliteten her er dessverre ikke av beste sort, men det ble i det minste en registrering av arten Salmo Trutta Trutta.

På tide å pakke sammen

Det ble alt i alt en fin-fin dag ut i friskluft med mange sjøørret i håven, derav to fine fisker over kiloen. De riktig store ble jeg heller ikke kjent med på denne turen, men hva gjør vel egentlig det. De skal jeg ta på neste tur.

Stikkord: , , , , , , , , , , ,

2 kommentar to “Nydelig høstdag med blanke sjøørreter i håven.”

  1. ruskeflue Says:

    Nice tur det där…och jäkligt kul bild på fisken efter utsättning!

  2. razorsharped Says:

    Tusen takk for trivelig tilbakemelding, Ruskeflue 🙂

Legg igjen en kommentar

