Bornholm 2011, del 2.

by
En riktig rufsete stor Bornisgutt

En riktig rufsete stor Bornisørret Foto: Fredrik Leth

Vi våknet opp til en helvetes guttelukt på rommet. Svette luktet ikke sånn??? Frode var av den forsiktige typen og vi hadde ikke blitt så kjent enda, så med lett rosafarge i kinnene beklaget han odøren. Andre dag på Bornholm hilste oss velkommen så det rev i nesa.

Vi hadde sovet litt ekstra, noe som ikke falt i smak hos Fredrik. Lettere irritert mente han vi burde vært ute og fisket en liten tur før frokost kl. 08.00. Jeg og Frode så undrende på hverandre, med en liten tanke blankere øyne enn Fredrik som var uthvilt.

Vi luntet ut av rommet for å få oss noen rester av frokosten som fortsatt stod på bordet. Klokken rundet halv ti. For å gjøre stemningen værre kom våre tre svenske venner ramlende inn i spisesalen i bløte vadebukser og med et fårete glis rundt munnen. «Dere har vært ute?»- spør Fredrik. De kunne bekrefte det og de hadde til og med fått fisk. Johan som var rookie og helt fersk som fluefisker, var naturlig nok kry som en hane etter å ha fått sin første sjøørret.  En kilosfisk som hadde glefset over den styggeste flua jeg vet om. Nemlig «juletreet.» En flue en kan lure på om det er på tross av eller på grunn av at fisker finner den interessant. Vel, fisken hadde tatt flua og all ære til Johan for det.       Vi gratulerte og fikk med ett fart på spisingen. «Faen! Svenskene ligger foran,» tenkte jeg mens jeg glemte å tygge maten skikkelig.

Frode har kommet seg ut på revet.           Foto: Fredrik Leth

Frode har kommet seg ut på revet. Foto: Fredrik Leth

Vi hadde leid guide for en dag, men Allan hadde kommet en tur til pensjonatet for å gi oss noen ektra tips. Bra mann denne Allan! Det blåste kraftigere enn gårsdagen, men vi fulgte guidens råd. Vi skulle fiske ved et rev.

Vinden pep rundt ørene og det var røffe forhold. Frode med nesten to meter på strømpelesten vasset ut foran meg med faste skritt så vannet fosset rundt de lange bena. Han har vært smart og skrudd inn pigger i sålene under vadestøvlene. Imens han pigget seg utover, kom jeg meg til slutt opp på en stor stein. Rett foran steinen var det halvannen meter dypt. Nydelige såkaldte «badekar» av renner i berget gjorde stedet til en idéell sjøørrettplass.

Jeg har forsiktig kommet meg i posisjon. Foto: Fredrik Leth

Jeg valgte å kaste rett mot vinden akkurat der Frode hadde vadet over for litt siden. En nydelig strømovergang mellom to store steiner under vann kunne være et fint gjemmested for fisken, tenkte jeg. Da sjøørreten er en fisk som ofte er å finne i strandsonen, valgte jeg å binde på en flue som imiterte et naturlige byttedyr som finnes der. Nemlig en selvbundet rosa cdc-reke med elghår fra en elg jeg strangulerte i Nordmarka i fjor.

Potensiell ørretmat. En rosa cdc-reke med en sjeggete trønder som bakgrunn. Foto: Fredrik Leth

Konsentrert kaster jeg rett mot vinden. For å få ut flua i motvinden, var trange linebukter et must.

Sikter mot steinen foran meg der bølgene bryter over. Foto: Fredrik Leth

Endelig! Foto: Fredrik Leth

Flua traff akkurat der den skulle. Fisken tok momentant og presset hardt der ute i strømmen. Det ble en riktig bra fight. Jeg må legge tungt press på Burkheimerstanga for å få landet fisken.

Endelig litt adrenalinrush! Foto: Fredrik Leth

I det jeg skal håve sjøørreten kom jeg på at Frode hadde bundet opp nettet for at det ikke skulle hekte seg fast i noe. Nettet i håven satt stramt med Frodes patent og hoven fremstod mer som en gigantisk hullete racket enn en dyp håv. Med skjelvende hånd «la» jeg fisken på hoven og fikk til slutt løsnet Frodes patent. Nå hadde jeg kontroll over situasjonen.

Alternativ håving med stramt nett. Foto: Fredrik Leth

Fisken var ganske stor, men vekta stopper på 2,1 kg. Ut i fra størrelsen å bedømme burde denne karen veid rundt 2,8 kg. En herlig følelse uansett. Fisken settes ut så klart og skuldrene ramlet på plass.

Skjeggete fornøyd fluefisker. 2,1 kg og alt for slank. Fisken altså. Foto: Fredrik Leth

Jeg takket Fredrik som denne gang fisket opp sitt kamera og fikk foreviget seansen.  Vi tok en velfortjent pause alle mann. Det ble tid til skryting og skitprat på land mens kaffen og matpakken ble fortært. Frode derimot meddelte at han mistenkte han måtte ha fått i seg noe rart. Stakkars gutten lagde ukontrollert arytmisk komp i sin egen vadebukse. (Noe til taffelmusikk du…)

Det skulle vise seg vi ble forfulgt av en gjeng tyske eller polske fluefiskere. De var åpenbart ikke klar over den uskrevne intimsonen for hvor nært du kan gå en som allerede står og fisker. Det nye selskapet ble dårlig mottatt. Vi valgte å flytte oss til et annet sted.

Frode har fått noe stort på kroken

Jeg og Frode valgte å prøve fiskelykken ved en langstrakt strand. Det skulle ikke mange kastene til før Frode fikk alvorlig bøy på stanga.

Gadgetsnisse med kraftig bend på stanga

Flua han fisket med var noe lokale greier jeg ikke husker navnet på nå, men flua funket den.

Thumb´s Up!

Flex!

Frode gjorde alt riktig. Rolig kjøring mens fisken forsøkte det den kunne for å komme seg løs. Sindig kar denne Frode…       Sjøørreten var riktig pen og kom mot oss et par tre ganger og bråvendte når Frode forsøkte å håve fisken.

Fisken bråvender og sørger for nok et utras.

Sjøørreten begynner å bli klar

Da fisken kom mot oss for fjerde gang viste den bredsiden til som et signal om at den var sliten og klar til å håves.

Jadda!!!

Frode fikk geleidet et prakeksemplar av en Bornisørret i nettmaskene. Vi begge jublet og var helt i skyene . Riktignok viste vi ikke like mye følelser som turtelduene fra gårsdagens bildeserie. Fisken ble veid inn til respektable 3,1 kg!

3,1 kg sølvblank Bornholmørret

Frode var mann nok til å sette tilbake fisken i sitt rette element som en verdig avslutningn på dagen.

Et nydelig eksemplar av arten Salmo trutta trutta

Ikke lenge etter så vi resten av gjengen komme gående mot oss. Vi måtte legge frem bildebevis for å legge trykk bak noe de trodde var en fiskeskrøne.

Alle sammen i følget hadde nå fått fisk på Bornholm, foruten Fredrik.

Fiskere langs stranden

Nå syntes jeg oppriktig synd på Fredrik. Han er den råeste stayeren jeg kjenner når det kommer til fiske. Han står alltid lengst i vannet og gir seg ikke før han har fått noe. Dette fisket er ikke alltid rettferdig.  Han hadde fått blikket  nå. Skyggelappene på. Jeg valgte å ikke si stort. Det skulle vise seg han fikk sin revansje (Del 3).

Fredrik stirrer utover vannet og håper neste dag skal bringe fiskelykke.

På vei tilbake til Verona stoppet vi opp for en ventepølse. Vi måtte jo sørge for å opprettholde kvaliteten på maten.

U want some hot dog? Foto: Frode Stakston

Vel tilbake på Verona, var verten i gang med samme prosedyre som dagen før. Tabbetrynet og dagens peneste fisk skulle kåres.

Tabbetrynet skal kåres. Den uheldige får utdelt et drops som trøstepremie.

Det skulle vise seg vi hadde kandidater i begge grenene i kveld. Magnus hadde gått skikkelig på snørra i sjøen og tatt inn vann både her og der.

Kveldens tabbetryne blir kåret. Gratulerer Magnus!

Også over til den gjeveste premien. Nemlig dagens peneste og største fisk. Vandrepokalen gikk til Frode, vår mann. Ikke værst og ta storeslem i alle grener på en og samme dag.

Høytidelig overrekkelse til en stolt, men noe brydd Frode.

Vi måtte pine oss gjennom gnålet fra trollinggjengen under middagen. De skulle vise frem hvilken blink som hadde vært mest effektivt under dagens laksefiske. Hvor blekket var produsert, hvilken farge som funket best, blabla ukeblad. Hallo vi snakker om en blyklomp med noen kroker som slepes passivt etter en båt mens gutta i båten drikker schnapps og preiker drit. Har det noe som heltst med sportsfiske og gjøre da? Jeg bare spør.

Det ble da noen danske grønne flasker til kvelden før vi gikk og la oss.

NB! Fortsettelse følger…

Stikkord: , , ,

Én kommentar to “Bornholm 2011, del 2.”

  1. Mimrer litt « Fiskesnakk’s Blog Says:

    […] 1 Del 2 Del 3 Rate this: […]

Legg igjen en kommentar

