Fluefiske i sjøen med Dag og Tonyboy

by

Undertegnede i mitt rette element. Foto: Dag Midtgård

Det hadde vært en tøff uke. Jentene i fluebanden hadde pisset på oss under konkurransen forrige helg. Jeg måtte nullstilles. Glemme hele seansen. Måtte bare komme meg ut. Kjenne på høstlufta. Lufte stanga…

Eier og daglig leder av Midgar Flyfish, Dag Midtgård sendte meg en melding forrige uke. Den lød omtrent slik: «Hei Thomas, jeg har fått inn en ny Burkheimer Classic i klasse 5-6-7. Skal vi stikke ut en tur sammen så du får testet stanga?» Vel..,hmm.., tja…, kanskje? En håndlagd amerikansk stang med den aksjonen jeg liker så godt. Så klart ville jeg det!

Dag har åpnet godteriesken og betrakter godsakene

Klokken syv på morgenkvisten stod jeg klar utenfor butikken hans. Vi skulle fiske et sted sør-øst for Oslo. Fiskesnakks svar på Jesus (alle har hørt om han, men svært få har møtt han), Tony Pedersen, skulle møte oss på destinasjonsstedet.

Det var kaldt. Kulda rev i nesa da vi rigget stengene. Fire meter per sekund rett fra nord. Men, det var klarvær.

Dag med morgensola i ryggen. (Konvertert bilde i sort hvitt, for de som er interessert)

Vi hadde hørt rykter om at det hadde blitt tatt noen riktig store sjøøretter de siste dagene. Vi hadde trua.

Hva er det du glor sånn for da?

Vi fisket, kastet og forflyttet oss etter alle kunstens regler, men fisken glimret med sitt fravær. Men, det var ingen krise.  Jeg koste meg stanga fra CF Burkheimer. Den var rigget med en Hatch 7Plus og et syv år gammelt Rio Saltwaterline på tjuesyv meter. Stanga langet ut hele lina hver eneste gang uten problemer.     Vi stresset ikke.

Tonyboy. Foto: Dag Midtgård

Et par timer senere dukket Tony opp. Han hadde vel brukt et par timer på å få gnidd suketten ut av øyekroken. Cool kar han Tony. En meget dyktig fisker og ikke minst fluebinder.

Tony og jeg diskuterer hvordan vi skal få overlistet fisken i dag. Foto: Dag Midtgård

Tonys kunnskap hjalp ikke stort på fisket. Ingen av oss hadde fått fisk, men hva gjorde vel egentlig det på en såpass nydelig dag. Dessuten hadde Dag fyrt opp primusen og serverte nytrukken krutsterk kaffe. Akkurat sånn skikkelig kaffe skal serveres.

Det var rett og slett en god avslappet tone med bra folk og et aldeles nydelig vær. Faktisk alt for pent for fiske (noe måtte vi jo skylde på for at fisken ikke beit).

Undertegnede i aksjon. Dag ligger i vannet og tar bilder. Foto: Dag Midtgård

Etter omtrent to tusen kast fikk jeg en liten sjøørret som ble fristet av den klassiske cdc-reka mi. Guttene sendte meg lange blikk, fortsatt uten så mye som et napp. Det ble mye kaffedrikking, trivelig prat og vi nøt  været og bare det å være ute.

Dag gir seg ikke og fisker ufortrødent videre med solnedgangen i horisonten

Tony måtte etterhvert kaste inn håndkledet, denne gang uten fisk.

Dag, The Casting Master i aksjon med en smekker femmerstang fra CF Burkheimer

Take!!!

Plutselig hogg det til hos dag, og jeg fyrte av et skudd i mørket.  Hadde Dag tatt et skikkelig mothugg hadde nok stakkaren i den andre enden av lina gått «airborne» og kunne betrakte dens element fra luften. Men, sindig som Dag var gikk det hele uten stor dramatikk. Tassen som til slutt viste seg, kunne stukket av mellom nettmaskene i håven. Vi snakker størrelse her! Potensiell norgesrekord i minste fisk fanget på flue.

Tja, hva skal en si?

Selv ekspertene kan ha bomturer.

Dag

Dag i et siste forsøk på å overliste noe annet enn småfisk.

Rent fangststatistisk sett var denne turen atypisk sammenlignet med de fleste turene i år. MEN, i gjengjeld kanskje en av de mest harmoniske fisketurene i år.                                                                                                               Takk gutter for en fin tur! Så var det den Burkeimerstanga da Dag, den bør vi kanskje diskutere litt mer om på bakrommet…

 

Stikkord: , , , , ,

2 kommentar to “Fluefiske i sjøen med Dag og Tonyboy”

  1. frode Says:

    god forteller pen og det skal virkelig sies at du tar svært gode bilder thomas!

  2. Thomas Hildrum Says:

    Setter pris på hyggelige kommentarer, Frode. Oss bloggene i mellom lizzm 😉
    Neste gang må det vises noe stort og blankt føler jeg…

Legg igjen en kommentar

