Hval, nise, sjøørret og sild i Oslofjorden

by

Nise som jager etter sildestimen

Bilen rullet ut fra gårdsplassen tidlig. Jeg hadde sneket meg ut av huset halv seks, mens jentene i huset nøt skjønnhetssøvnen. Dag stod klar i mørket. Klokken var blitt seks. Vi var på ny på jakt etter den store sjøørreten.

Ingen ting smaker bedre enn svart nytrukken kaffe rett fra kjelen.

Vi rigget stengene i mørket. Famlet oss frem til gromplassen. Skuffelsen var imidlertid stor da vi skimtet to tosker som hadde stilt seg til på neset. Karene hadde sikkert overnattet i telt og fått det travelt med å sikre plassen da de hørte lyder  fra oss da vi trasket gjennom skogen.

Det var lavvann. Fjære, blikkstille vann og ikke noe liv i bukta. Etter noen tafatte kast ruslet vi tilbake til bilen. Vi måtte forsøke å oppsøke vind og strømkanter om vi skulle få fisk.

Vel fremme på nytt sted gjorde Dag i stand kaffekjelen mens jeg speidet etter fisk. Jeg så en fin strømkant omtrent tjuefem meter fra land. Har tatt mang en fisk der før og forventet og se noe da strømmen strøk fint utenfor strandkanten.

Midt i strømmen kom en veldig rygg til syne samtidig som jeg tydelig hørte lyden av en kraftig utblåsning. Akkurat som en trykkventil som slipper ut luft. «NISE,» roper jeg, oppildnet av synet av den lille  tannhvalen. Kaffekokeren, Dag spratt opp av planken han satt på og nøt synet av de vakre skapningene. Flokken telte seks dyr som en etter en kom opp til overflaten og snappet luft før de gled ned og under overflaten på jakt etter silda som hadde kommet inn i Oslofjorden.

Klikk et par ganger på bildene for større versjon!

Dyrene bevegde seg raskt mens jeg fortvilt måtte bytte til et teleobjektiv for å få tatt et bilde av flokken. Da jeg var klar hadde de rukket å forflytte seg flere hundre meter. Jeg brendte av noen bilder på langt hold og håpte på det beste.

Her kan man skimte øyet på nisa.

Nise i det fjerne

Vi fulgte dyrene så langt vi kunne se. Tenk å se hval i Oslofjorden stryke bare tjue til tjuefem meter fra land! Ikke at nisa er et sjeldent syn i fjordene. Men som landkrabbe er de ikke så ofte å se.

Som liten husket jeg nisa var et høsttegn. De kom alltid inn i fjorden på jakt etter silda sammen med storsei, feit fin torsk og grov sjøørret.

Oppglødd av forventning vel vitende om rovfisk som  følger sildestimen, fortsatte vi fisket.

Misty morning. Foto: Dag Midtgård

Vi banket løs med selvbundet skyts som redskap. Dag observerte en sildestim, men langt utenfor kastehold.

Dag i posisjon

Og slik rant timer av tidsuret. Mange kast og ikke det helt store utbytte.., så langt.

Hånden strakt langt bak like før kraften forover skal presse lina ut mot brenningene Foto: Dag Midtgård

Etter mange kast fikk jeg endelig litt motstand i andre enden av lina. En sølvblank sjøørret på rundt syv hg gled inn i nettmaskene.

Foto: Dag Midtgård

Fisken ble satt ut straks cdc-reka var fjernet fra fiskens gap. Det skulle liksom være storørretvær, men det var heller labert med fisk. Og jeg som bruker å si «man teller ikke fisk under kiloen,» hadde straks et forklaringsproblem.

Dag filosoferer i det en baconskive passerer drøvelen.

Vel, det ble fisk på turen. Endte opp med seks sjøørret hver og noen småtorsk. Største sjøørret i håven var bare på ett kg. Men, det  må nevnes at undertegnede mistet en på halvannen under håving i skumringen. Jeg er sikker på jeg også var borti en riktig sværing som tok brutalt og flexet Burkheimerstanga ned til korken. Lina ble dratt av i en fart men jævelen måtte ha gått i bunnen og fått flua ut av kjeften. Det eneste som hang igjen på kroken når jeg fikk den opp var bare tang og sjøgress.

Alt i alt nok en fin tur med Dag som stod for utsøkt kvalitet på kaffen og tidsriktig stekt bacon i disse lavkarbotider.

Stikkord: , , , ,

Én kommentar to “Hval, nise, sjøørret og sild i Oslofjorden”

  1. Fiskesnakk = folkesnakk - Fluefiske.net Says:

    […] Men ble det sjøørret? Les Fisnesnakk. […]

Legg igjen en kommentar

