Den lyse tiden

by

Digg start på dagen. 1.5 kg.

En av få fordeler med fluefiske i sjøen om vinteren, som jeg kan se det, er at man ikke trenger å stå opp så tidlig. Det holder ofte med å være ved sjøen rundt syv åtte tiden. Nå som dagene blir lenger, ja da må man også stå ved sjøkanten rundt fem seks tiden – om man nå vil få med seg gryningstimen.

Jeg sto ved sjøen rundt syv, fortsatt i litt vintermodus alltså. En lett bris fra nordøst rifflet fjordens flate. Jeg var helt alene og hadde formiddagen til disponering. Når jeg gikk ned til bilen var det fortsatt litt kjølig. Nå slår solen meg i fjeset og den varmer intenst. Jeg kan ikke annet enn å bare nyte og suge i meg alt rundt meg. Står og spaner etter flateaktivitet en kort stund. Pattegrisen viler i stangens nederste stangring, venter på å få «release the fury!». Runden som var planlagt for dagen er den samme som jeg hadde for to dager siden. Da var det heller ingen flateaktivitet. Den turen endte opp med fire ørret med topp på kiloen. Turen har stopp ved fire plasser. Alle plassene ga fisk på de første kastene. Det var ikke lønt å nøte da det virket som at det kun opphold seg få fisk per sted. Planen for dagen var å raskt fiske meg gjennom hvert sted.

Mønstret fra forrige tur opprepet seg også denne turen. Eneste forskjellen var at jeg testet en «pool». En bukt med sandstrand med ganske bratt bunn. Der sto et gjeng ørret som fulgte pattegrisen inn. Jeg sto plassert høyt og så de følge fluen. Ved trekkstopp ble det fisk ved to tilfelder. Hadde et par lugg til før det dog ut. Sånn gikk dagen helt til jeg kom meg til siste stopp langt inn i bunnfjorden der jeg hverken så eller kjente noe.

Kilos fra turen dagen før.

Stikkord:

2 kommentar to “Den lyse tiden”

  1. fluefiskeri Says:

    Flot fisk!

  2. Fredrik Leth Says:

    Den var fin å fange. Har suttit langt inne.

Legg igjen en kommentar

