Tonys Kystfluer

by

Fluer til sjøfiske kan være så mye, men det viktige syns jeg er at de er effektive, holdbare og raske å binde. Jeg presenterer her noen enkle og svært gode fluer som jeg anvender til mitt fiske. De fleste av de er mine egne, men noen er kjente mønstre med egne varianter og løsninger. Jeg føler mye at fluer til sjøørret fisker best om man binder etter «less is more» prinsippet. Og selv om du har en etterligning av en Tobis f.eks, som er identisk med orginalen i størrelse, farge og fylde. Så mener da jeg at den fiske bedre om du halverer hele flua, lager den slankere og toner ned litt på fargene. Det skal litt til å lage fluer som fisken velger foran de naturlige byttedyrene.

PATTEGRISEN
Pattegrisen(Claus Eriksen) er en dansk nyklassiker, som de fleste kystbomser alt har hørt om eller bruker. Den er etter min mening, en god karikatur av en reke. Nettopp det med karikatur er viktig, hvor de viktigste særtrekkene er overdrevet. Det er liten tvil for en sjøørret eller havabbor på rekejakt, om hva slags bytte den har foran seg, og begge arter tar mer enn gjerne Pattegrisen. Men Pattegrisen kan godt minne om en liten fisk, om det er det fisken jager, og mange fisk jeg har fått på Pattegrisen, har hatt brisling eller annen småfisk i svelget. Pattegrisen er sjelden feil å feste til fortommen.

Pattegris

Foto: Isabell V.S Samuelsen

Det er mulig å variere utseende på Pattegrisen fra grisefeit til slank som en hollywoodfrue. Jeg liker lange bein, og mye bevegelighet, det gjør også fisken. Jeg lager den mye slankere enn originalen, og jeg syns den glisne varianten fisker best av alle jeg har forsøkt. To farger holder for meg, grå og salmon som er å regne for den orginale. Jeg har de i to størrelser, hvor den største, som jeg bruker mest er 8-10 cm. Dette er ikke for stort, da mye av rekene som finnes langs kysten er digre beist. Dette gjelder særlig sein sommer og høst. Grå Pattegris har sin styrke i klart vann og rolig sjø, salmon som er en lys merkelig rosa/orange farge, fisker best i mer farget vann og mer urolig sjø.

3 Kilos Sjøørret tatt på reke

TONYS CdC SHRIMP
Tonys CdC Shrimp er en enkel og svært effektiv liten sak, og den fisker godt hele året. Den har svært mange Østfold sjøørret på sin samvittighet, med 2,7 og 3 kg som de største, pluss en del store sjøørret fra Nord- Norge. Jeg bruker den i rosa, hvit/sand, tan, hvit og orange. Farge velges etter vanntemperatur, sikt i vannet og til en viss grad fisketeknikk. Naturfargene fisker best i klart vann og ved rolige inntrekk med mange og lange pauser. Tonys CdC shrimp er en flue som fisker godt de dagene Pattegrisen ikke virker naturlig å bruke, eller om fisken bare napper eller holder igjen større fluer. Men CdC vil alltid virke mer naturlig i reker, enn andre materialer. Svært slank er den en fin etterligning av Mysis også.

Foto. Isabell V.S Samuelsen

Jeg har sett en tendens til at mange fisker rekene alt for fort, men det viktigste er å variere, for det er ikke uvanlig at forskjellige fisk faller for forskjellige inntrekk. Det som kjennetegner en rekes flukt fra en predator, er tre-fire svært hurtige hopp eller svømmetak om du vil. For deretter å dale ned i sikkerhet blant tang og steiner. Dette er ting du må tenke på for å fiske effektivt med reker. Det jeg ofte gjør, er å fiske inn reken med vanlige trekk på ca 20 cm. Ikke så kjapt, eller bare trekker inn i lange drag. Men straks jeg kjenner en fisk, så gjør jeg tre raske trekk, for så å la flua synke. Dette er den reaksjonen fisken forventer, og den tar nesten alltid.

Foto: Isabell V.S Samuelsen

TANGLOPPER
Kobberbassen (dansk opphav), er etter min mening den eneste loppen man trenger. Det finnes ikke enklere flue å binde, og det holder med 2, maks 3 farger og kanskje noen korte strå med flash som hale.
Fiskes variert den også, og her er pausene enda mer viktig. Jo kaldere i vannet, jo lengre pauser. Lang tynn fortom, 16-20 fot, med spiss på 0,17-0.20 er mitt oppsett til dette fisket. Og gjerne en stang i klasse 5. Litt som til nymfefiske i stille vann og rolige elver. Husk at det er samme type ørret det fiskes etter, bare at i sjøen er den ofte mye større. Og den blir jo ikke lettere å lure jo eldre den blir.

Foto: Isabell V.S Samuelsen

Det er som regel vindstille når jeg fisker lopper, og fisker avslører seg med kun små ringer på overflaten. Da er det effektivt med små fluer, og du kan bare prikke inn fiskene. Jeg bruker aldri lopper som søkeflue, da jeg ikke har tro på så små fluer til det.

Loppe forhold!

Loppe forhold!

SF DECEIVER

SF Deceivers til Havabbor

SF Deceiver(Tony Pedersen), er en flue jeg bruker som imitasjon av småfisk. Den kan varieres i flere farger og størrelser, Og jeg fisker alt fra sjøørret til gjedde med denne. Hvit er den grunnfargen jeg bruker mest, med chartreuse, oliven, blå og grå som rygg farge, alt etter sikt i vannet og til dels vind. Den grå fargen fisker nesten alltid godt. Dette kommer av et litt spesielt særtrekk ved mange byttefisk. Når de blir skadet eller syke, så mister de først evnen til å skifte farge, eller tilpasse seg omgivelsene. Da får de en matt grå farge. Disse individene velger å holde seg i utkanten av stimen eller de blir presset ut av de andre, og de er disse syke individene predatorer peiler seg inn på først. Altså, enkelt sett så signaliserer en grå farge et enkelt bytte. Men det er også en svært god og naturlig farge i klart vann, og fisken er generelt ikke skeptisk til grånyanser.

Denne ble for fristende for Havabboren.

Av inntrekk så virker det meste, men småfisk er mer stakkato i bevegelsene, og de er ikke like grasiøse som rekene, ikke daler de like mye ned mot bunnen heller. Det igjen taler for å ikke fortynge fluene. Når det gjelder fortyngnig, som tydeligvis ikke er ett ord engang, så gjør jeg aldri det. Unntaket er fluer hvor jeg setter på kule/bly øyne. Jeg syns at nesten alle fluer fisker bedre ufortynget, og velger heller synkegrad på linen for å holde fluen på ønsket nivå. Dette gir en mer luftig gange på fluen, og en lettere flue vil alltid virke mer levende for fisken.

Havabbor 2.3 kg, tatt på SF Deceiver.

CRAZY CRITTER
Crazy Critter(amerikansk Redfish flue). En kul flue, som bruker jeg mye. En sand/brunoliven som etterligning av en kutling, en hvit og en i chartreuse. Disse fisker godt under børstemarkperioden, og mange ganger bedre enn børstemarkimitasjoner. Jeg bruker helst den chartreuse da, og den er nok effektiv fordi den skiller seg klart ut. En joker i flueboksen, og kan fange det meste. Havabboren liker også den hoppende gangen. Svært korte raske trekk har vært det beste. Denne fluen går med kroken opp i vannet, så den vil ikke hekte i tang og stein like lett som andre kreasjoner.

Foto: Isabell V.S Samuelsen

TONYS THAI POPPER
Til slutt en litt merkelig kreasjon, en popper av celleplast. Det er lite som slår visuelt fluefiske, og i sjøen er dette kulere enn noen andre steder. Et problem når man fisker på jagende fisk er å få oppmerksomheten rettet mot din flue. Det er ikke en lett oppgave, når det er tusenvis av den naturlige byttefisken. Da er det et lurt stikk å sette på en popper. Med sin kavende og plaskende adferd, trekker denne popperen til seg mye fisk. En Crease-Fly vil gjøre samme nytten, men tar lengre tid å lage. All fisk blir da spennende, og Makrell, Havabbor, Sjøørret og Horngjel gjør hva de kan for å ta den. En Horngjel som gjentatte ganger glefser med nebbet over vannet etter popperen, er en ganske så kul opplevelse. Er helt frelst på popperfiske jeg!

Foto: Isabell V.S Samuelsen. Sliten popper etter utallige fisk og hogg.

Stikkord: , , , , , , ,

17 kommentar to “Tonys Kystfluer”

  1. christian Says:

    har du SBS på thai popperen? veldig fine fluer:D

  2. bent Says:

    flott beskrivelse av fluen dine kompis. bruker omtrent det samme av reker/lopper. bruker lite streamers her oppe . har tatt de største på de minste godreken i ruskevær. virker som pattegrisen fisker best når det er litt stille.

  3. Thomas Hildrum Says:

    Super artikkel, Tony! Fine bilder oxo.

  4. Tony Pedersen Says:

    Takker! Det kommer bindebeskrivelse og sbs av alle fluene i innlegget etterhvert her på fiskesnakk 🙂

  5. christian Says:

    tøft!

  6. vakdaforfaen Says:

    veldig flott innlegg, Tony!!!

  7. Markus Says:

    Fantastisk!

  8. Tony Pedersen Says:

    Takk! Er supert om noen finner nytte i mine enkle tips 🙂

  9. Grunde Says:

    Hei,

    hvilket materiale bruker du i vingen på Decieverne?

    Mvh.
    Grunde

  10. Tony Pedersen Says:

    Hei Grunde 🙂 Det er SF Blend som er bruk, derav navnet.

  11. Grunde Says:

    Takker 🙂

  12. Lars E Reme Says:

    Hei!

    Kom over denne sida di. Den likte æ! Mange fine tips og fluer.

  13. Thomas Hildrum Says:

    Takk for det Lars!

  14. eirik Says:

    Bra tips. Skal binde opp tanglopppa di…. Godt nytt fiskeår…

  15. Tony Pedersen Says:

    Takk, og takk det samme! Fint dere finner nytte i våre enkle tips 🙂 Skitt fiske 2012 da!!

  16. Atle L Says:

    Hei Tony kommer du med en SBS på fluene?

  17. Tony Pedersen Says:

    Joda! Kommer sbs snart 🙂

Legg igjen en kommentar