Høsttorsk på grunna

by
Cod In Sunset

Cod in Sunset

I utgangspunktet skulle jeg bare ta meg en liten kveldstur for å ta noen høstbilder. Om fluestanga skulle bli med ble grundig vurdert, men sola var i ferd med å gå ned og til en forandring ble stanga hjemme. En vurdering som selvfølgelig fikk sine konsekvenser.

Autumn

Høstfarger

Lyset er flott og jeg trasker rundt for å lete etter noen fine motiver. Jeg finner fort ut at jeg har ikke mer enn en liten time før sola forsvinner. Da jeg sitter på huk for å komponere et bilde hører jeg noen plaskelyder rett bak meg. Kan umulig være mer enn to meter fra land. Jeg snur meg og ser ryggen på en fisk som glir inn på grunna og hilser til meg uredd med spol og finner.

Torskestim-1738

Torsken subber buken på grunna

På høstparten når temperaturen i sjøen har sunket betraktelig siden i sommer, samles ofte torsken i stim og beiter sammen helt inne på grunna etter krabber og sandreker. Torsk er i blandt oss fluefiskere å regne som en ren bi-fangst. Som oftest er hastigheten på inntrekket så hurtig at det er sjeldent det er torsk å få når jeg er ute på jakt etter sjøørreten.

Plutselig koker det med fisk på grunna. Normalt er det vanskelig å få tatt bilder av fisk under vann pga lyset reflekteres av vannfilmen, men siden det er skygge der jeg står gir det muligheter for å få tatt noen bilder av fiskene, selv uten polaroidfilter.

Torskestim-1762

Torsketim tatt uten polafilter

Jeg ser tydelig det fråtses i krabber og sandreker. Torskestimen jager rekene sammen og flere reker forsøker å unnslippe med å hoppe opp fra vannet. Noen uheldige reker havner til og med på land.

Shrimp Escape!

Shrimp Escape!

Torskestimen jager langs land og jeg får mulighet til å følge stimen ca 200 meter. Litt bortenfor der jeg står legger jeg merke til fire karer. To stykker står og denger sluk og de andre to står og ser på. Alle fire har stengene rigget, men etter kroppsholdningen å bedømme er det bare to som fortsatt har troen på fast fisk.

Torskestimen svømmer i deres retning. Jeg gir meg til kjenne med å vinke til dem på 50 meters avstand.

Torsken presser rekene sammen mot svaberget

Torsken presser rekene sammen mot svaberget

Jeg roper til dem at det kommer en stor stim med fisk i deres retning. De besvarer meg med nonchalante skuldertrekk og svarer «hmm». Jeg hører dem snakke seg i mellom der de nevner at det sikkert bare dreier seg om småfisk.  Et par fisker i stimen har jeg observert på nært holdt og anslått til ca 6, kanskje 7 kilo.

Nå er det riktignok ikke torsk de gutta er på jakt etter, men de kan fortelle de ikke har fått et eneste napp i løpet av hele kvelden. Jeg ber dem følge med og peker mot plogen som dannes av alle fiskene som kommer i deres retning.

Gutta får det plutselig jævla travelt og med ett står de fire mann og denger sort og blank møresild over torskestimen.  Fiskene viser ingen interesse over guttas fangsredskap. De går så grundt at gutta tvinges til å kaste slukene på ikke mer enn 30 cm dyp. Det resulterer i at to av karene umiddelbart setter fast redskapen. To står og sliter og drar med full kraft i et forsøk med å få løs sluken. Resultatet blir at begge sliter. De andre to karene var ikke forberedt og ingen av dem klarer så mye som å få kroket en eneste torsk.  Det er nesten et kunststykke. I hvert fall når fisken for mindre enn et minutt siden stod i kø mindre enn 3 meter fra fiskerne.  Jeg kan ikke annet enn å trekke lurt på smilebåndet.» Slukfiskere» ler jeg for meg selv, går videre etter stimen og fortsetter å ta flere bilder.

Paparazzi

Matauk

Lyset er i ferd å forsvinne og mulighetene for å ta bilder er straks over. Plaskingen på grunna har tirret oppmerksomheten og apetitten til en måke som  kommer svømmende mot meg. Den ser lengselsfult ned på fiskene som er alt for store for å få ned i det ekle glupske svelget.

Maaaaat!

Maaaaat!

Torskestimen forsvinner ned i dypet i takt med at sola forsvinner. Måken får i seg en liten reke som appetizer. Man unnslipper fienden sjeldent to ganger på rad.

Alene igjen...

Alene igjen...

Noen ganger er det faktisk ålreit å observere livet i sjøen. Hadde jeg hatt med fluestanga med cdc-reke i flueboksen, hadde det blitt dårlig med bildedokumentasjon på denne turen.

Skumringstimen

Skumringstimen

Neste tur lover jeg meg selv å ta med fluestanga i jakt etter sjøørret og havabbor i Oslofjorden.

Stikkord: , , , , , , , , , , ,

14 kommentar to “Høsttorsk på grunna”

  1. vakdaforfaen Says:

    Utrolig flott rapport!

  2. John Says:

    Så. Jävla. Schyssta. Bilder.

  3. Howard Says:

    Knallbra rapport! Og ikke minst supre bilder! Litt frustrerende å ikke ha med redskapen tenker jeg, men desto artigere å observere sluk-dengerne… 🙂

  4. razorsharped Says:

    Takk for det Mr .Beach 😉

  5. razorsharped Says:

    Takk! Fint du likte bildene. Flott å kunne betrakte de på nært hold og ikke minst på grunna.

  6. razorsharped Says:

    Hehe, takk for superlativene. Alltid artig og drive ap med slukdengere 😉

  7. Sten Hildrum Says:

    Hærlig naturopplevelse! Å lese og se var som å være med på turen. Takk, tusen takk!

  8. razorsharped Says:

    Dere sydenfarere må jo få litt høstinspirasjon fra gamlelandet vettu.

  9. Tigerkaka Says:

    Grymma bilder å fin berättelse. Tack!

  10. Arve Says:

    Veldig fine bilder!

  11. razorsharped Says:

    Takk, det var flott å oppleve fisken opptre såpass uredd på grunna.

  12. Fiskingeroppskrytt Says:

    Dette var en fantastisk artikkel selv for en landkrabbe. Bra bilder og levende beskrevet. Levde meg langt inn i turen! You’ve got talent!

  13. razorsharped Says:

    Fint du likte artikkelen.

  14. kristinboee Says:

    Hei Thomas! Noen fantastiske bilder du har her. Jeg skal holde et foredrag om min masteroppgave om torsk i oslofjorden, og lurer derfor paa om jeg kan laane noen av dem i denne sammenhengen? Da vil jeg selvfoelgelig oppgi kilde til bildene. I masteroppgaven min saa jeg naermere paa habitatbruk og bevegelsesmoenstre til torsk som viste denne «utypiske» torskeadferden (eksponere seg paa grunnt vann), og dine bilder demonstrer denne adferden paa en flott maate

Legg igjen en kommentar