Fjorden koker

by

Alenestund ved fjordkanten

Jeg regner dette som årets første tur etter sjøørret. Visst har det vært et par turer før, men forrige helg var siste med tørrt. Da dette var første turen etter den siste, så er dette sjøørretpremiære. Og fjorden den koket av liv.

05.30 kom jeg meg ut av døren. Jeg ble utrolig overasket over at det var 12 varmegrader i luften så tidlig. Dagen før var det dritkaldt, rundt null grader. Det var fortsatt mørkt når jeg kom frem til fjorden. Vannet lå helt stille. Det var knappt et lyd i luften og jeg var alene på plassen. Når så vel lyset begynte å komme ble også småfiskene aktive. Det var noen få småsei som jaktet i flaten, men ikke noe stort. Jeg tok noen kast med en grå pattegris og slow int line, men ikke noe liv. Sånn fortsatte det en time. Bare småfisk og jagende småsei. Ikke en ørret å se. Jeg bestemte meg for å bytte plass og dro innover bukta. Når jeg kom ned til vannet var det full action.

Flexi loop

Harde inntrekk med synk tre

Sjøørreten jaktet så spruten sto. Smått og stort. Det satt en kuttling på linen. Andre kastet smeller det på en smellfeit sprek ørret på 500 gram. Etter kort kamp får den skli tilbake til sitt habitat. Jeg får noen lugg på de neste kasten. Bytter til en tynt dresset pattegris. Fortsatt bare lugg. Går ned på loppe, men ikke noe. Prøver på kuttlingsporet igjen med en oliven Frede, men nada. Det vaker veldig mye 10-15 meter utenfor kasthold. Utrolig frustrerende, men ikke noe å gjøre med. Jeg bestemmer meg for å gå til favorittplassen i bukten. Vannet ligger fortsatt blankt. Klokken er nå åtte. Til min forbauselse så vaker det ikke noe her. Jeg tar det lugnt en stund. Noen vakringer her og der, men mye mer sporadisk enn et par hundre meter bort. Jeg kaster på et par vak. Men det skjer ikke en ting. Ikke en gang lugg. Jeg bestemmer meg for å provosere litt og bytter om til synk 3 og en teppesild. Lar den synke godt i første kastet. Trekker inn raskt og jammen der kom det en ørret på kiloen som i siste sekund tviler på smaksbiten jeg har servert. Jeg tar et par kast til med teppesilden. Et lugg, ikke noe mer. Jeg bytter om til en ikke så tynt dresset pattegris i lakserosa, den danske varianten. Det blir resultat med en gang. En liten sei. Kastet etter følger en fin ørret etter. Og tredje kastet sitter en liten ørret på kroken. Et lykket strategibytte. Synk tre og raske inntrekk og lange stopp.

Ørretknerten

Sista kastet

Jeg fisker med den samme komboen resten av dagen. Bestemmer meg for et siste kast. Som vanlig kommer kilosen svømmendes etter fluen. Min fru skal på reise så jeg har bare formiddagen for meg selv så det er dags å pakke seg tilbake mot Tigerstaden.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar