Høstfiske etter Sjøørret

by

Fin høstmorgen

Mange har spurt meg om detaljer, taktikk og angrepsvinkler på Sjøørretfisket.  Siden  vi nå begir oss inn i høstmånedene, tenkte jeg å dele noen erfaringer og mine tanker rundt fisket på denne årstiden.

Høstfisket er utvilsomt den tiden av året som kan levere det mest actionfylte fisket etter Sjøørret; denne tiden ligger tett opp i gytetiden til fisken og det er mye fisk som spiser seg opp for å begynne gytingen eller frotser for å hente seg igjen etter den harde ferden opp i elver og bekker.

Det er mange faktorer som spiller inn i mitt fiske for å treffe bonanza dager. Jeg bruker utrolig mye tid på å kartlegge og finne nye plasser iløpet av sesongene. Online karttjenester utnyttes maksimalt for å finne områder som kan være spennende samt sjødraft for å finne dybdeforhold og områder med potensiale for gode strømmkanter. Sist men ikke minst utallige timer med befaringer langs vannkanten for å kartlegge nye hotspots.

Det som spesielt skiller seg ut om høsten er at fisken ofte går tett og  til tider i stimer – de trekker også lengre inn mot grunnt vann med sandbund, tang og stener.  Min erfaring er også at det er mengdespising som står på menyen på denne tiden; derfor jakter den ofte reker, lopper og annet småkryp som finnes inne på de grunne strendene i store mengder.

Med bakgrunn i hva som står på menyen bruker jeg MYE tid på å studere vær/vind og tidevannsdata før jeg velger plass. På høsten fisker jeg neste utelukkende med pålandsvind . Tidevannsdata er også kritisk da dette kan ha stort utlag på de dypere vannskiktene… selv med sørlig vind kan vannmassene bevege seg i nordlig retning.

Da matfatet ofte er definert av hva som befinner seg ned mot bunnen velger jeg heller strømforhold fremfor vindretning. Optimalt klarer jeg å treffe på plasser som leverer begge!  Et godt tips for å beregne vindforholdene er å sjekke lokale havner/ seilklubber da disse ofte har sanntids værdata med vindstyrke og retninger – holder dårlig å kikke på yr kvelden i forveien.

Ut i fra vind, tidevann og strømretninger prøver jeg å oppsøke bukter som passer disse profilene. Disse virker ofte som små oppsamlingsbasseng når været står på. Har opplevd så mye som 20-30 SØ jage på grunnene i slike tilfeller og tar man en titt ned på skoene så ser man hvorfor, mye byttedyr som driver inn/ søker “tilflukt” i disse lommene… mao fastfood for en sulten SØ!

Giftig bukt

Giftig bukt

I valg av bukter er det også en del kriterier som blir prioritert – plassen bør ha større tangklaser, tilgang på sand og stenete bunn. Gjerne knyttet til en marbakke da dette også er med på å bidra til fine strømkanter på utsiden av bukten/ strendene og forhold som gir trygghet til Sjøørreten hvor man ofte kan finne de når det er stille dager på grunnere vann.  Man kan ofte se SØ stå å “skalle” i tangklaser for å jage ut reker og lopper for så å skli ut på sikrerer avstander og plukke opp spetakelet de har laget.

Vindretning er alltid en faktor, foruten at den gir supert fiske ved pålandsvind. Min erfaring er også at når det står på innover fra havet en stund – saltere vann dras med i de forskjellige vannlagene; er det ofte bra å fiske lengere inn i fjordarmer og bukter. Når vinden trekker ferskvann utover er det ofte større områder å velge i og jeg velger ofte å gå flere kilometer ut fra nærmeste ferskvannskilde. Uansett så må man huske å respektere fredningssonen ved elveutløp i denne perioden!

Høstfisket markerer også en annen endring for min del , sommerens synk 3 byttes i ett slow int snøre.

Fast intermidiate er mitt absolutte allroundsnøre og er med året rundt. Under høstsesongen bruker jeg opp til 70% slow int da jeg fisker på langt grunnere vann og intrekk/ taktikken på fluene endres også.  Høsten er tiden for variasjon… til tider kan nesten umennskelig raske inntrekk være løsningen. Fisken er i matauke modus og jakter ekstremt aggressivt nå! Man kan være særdeles heldig med varianter med dobbelhånds inntrekk som går såpass fort at det “skummer” i overflaten etter flua. Andre ganger kan sakte handtwists være remedien;  finner man riktig hastighet er det ofte tett mellom fisken! Uansett er fellesnevneren at fisken jakter høyere i vannet og på grunnere vann en andre deler av året, derfor ser jeg slow int som en god partner på Høsten.

Høst candy

Høst candy

Angående fluevalg på høsten har jeg mine teorier om dette. Fisken er ofte utslitt eller trenger å vokse fort og trenger store menger med “lett mat.” Reker og lopper samt mindre byttedyr virker best for meg. Fisker mest med forskejllige varianter av reker i fargene rosa, orange, oliven og “naturell.” Runar’s CDC reker er ofte førstevalget, men mini-pattegriser, ghostshrimps og forskjellige loppe varianter finner også veien på fortommen.

Runar's cdc reke variant

Runar's cdc reke variant

MEN ingen regel uten unntak; er det stille og ingen fisk viser interesse for reke/lopp imitasjonene er det bare å klinke til med en frede, deceiver eller jiggy også – føler ofte at fisken kan ta av direkte irritasjon når disse kommer plogende midt i formiddagsluren deres.

Grunnet fluevalget dvs. små fluer på klart og grunnt vann, fisker jeg reker og lopper på en 14-16 fots fortom; gjerne med 6lb’s tupp. Fortommen blir mindre synlig og jeg føler at fluene får en bedre gange, spesielt ved lange stopp hvor den skal falle naturlig mot bunnen.

Vil også minne på at dette er mine erfaringer; ikke hentet fra noen lærebok og sikkert heller ikke dokumentert en plass – vet det er mange andre der ute med andre taktikker og teorier. Viktigste er å komme seg ut og fiske – ta seg tid til å lete og analysere situasjoner hvor fisket er bra. Tar man seg tid til dette er veien til fisk langt kortere; samt det gir en ekstra glede å lykkes i sine egne teorier og analyser.

Høstfiske

Høstfiske

Knækk & Brækk

Frode

 

Stikkord: , , , ,

5 kommentar to “Høstfiske etter Sjøørret”

  1. razorsharped Says:

    Flott innlegg, Frode!

    T

  2. vakdaforfaen Says:

    Veldig flott levert, Frode 🙂

  3. ørretmannen Says:

    Nice! -Har god erfaring med miniatyrsluker,med gytemønster,på denne tiden, har en teori om at fisken, hugger,bare av konkurranse,nå tett oppunder gyting.(lager dem av nedslipte,»møresild»,som lakkes på ny.).Se forøvrig under:fangstrapport,denne uken…..

  4. Øyvind Fjeldseth Says:

    Kommers er fint! 🙂

  5. FrodeS Says:

    Ja, trives godt i de trakter Øyvind 🙂

Legg igjen en kommentar