100 sjøørret og 1 horngjel!

by

IMG_3883

Vårfiske etter sjøørret var på hell og jeg og Fredrik hadde bestemt oss for å gjøre kanskje et siste forsøk på en god stund.  Fokuset etter brunørret i marka eller på fjellet kom garantert til å fange vår oppmerksomhet fremover uansett, så vi gjorde oss klare for saltvann og action i sjøen.

Vi hadde avtalt i forveien at Fredrik skulle plukke meg opp tidlig. Nærmere bestemt kl. 06.00.  Fikk kastet i meg et par brødskiver og kokt masse krutsterk kaffe før jeg ble hentet.

Vi suser utover mot destinasjonsstedet et stykke fra Oslo uten nesten en eneste bil på veien. Imidlertid møter vi tykk tåke når vi nærmer oss sjøen. Vi rigger utstyret og går ned mot vannet. Fredrik går ut først mens jeg skyter noen bilder.

IMG_3824

IMG_3840

«The little man and the sea».

IMG_3814

Jeg bestemmer meg for en CDC-Reke selv om jeg ikke helt har troen på fisk i tåkeland.

IMG_3850

Solen begynner å trenge gjennom den tykke tåken, mens Fredrik kaster og kaster. Jeg vasser forsiktig ut og tar et par testkast. Ganske raskt får jeg kontakt med fisk. Det napper på hvert bidige kast uten at jeg klarer å kroke fisken. Samtidig  registrerer jeg at Fredrik har bøy på stanga. Faan og, skal han få den første fisken?

Solen fordriver tåken og vi får etterhvert et helt strålende vær. Fredrik har fått på fisk igjen og jeg vasser imot ham for å se hva som skjer. Samtidig merker jeg det ruller fisk i overflaten på alle kanter i takt med at tåken forsvinner helt. Horngjel skriker Fredrik!

IMG_3875

Mens Fredrik drar fisk etter fisk, sliter jeg med å få til tilslaget. Jeg teller 15 napp og null fisk. Fredrik har på samme tid fått opp og satt tilbake 4 horngjel. Nå begynner svensken å bli høy på pæra og utfordrer meg til konkurranse. Ikke snakk om at akter å bli slått av en gjeddefisker fra Sverige!!!

IMG_3859

Min første horngjel.

På det 16. hugget sitter-n.  Fredrik utfordrer med førstemann til 20 fisk.

IMG_3919

«Kolla her norrbagga» . Selvtilliten er det ingen ting å utsette på, så langt…

IMG_3863

Crazy Fish!

Jeg tar innpå, men Fredrik leder fortsatt og han fortsetter i godt tempo.

IMG_3945

IMG_3947

IMG_3990

Hvis bildene alene skulle dokumentere denne turen, skulle man tro jeg ikke fikk en eneste fisk, men faktum er at jeg begynner å dra i fra med antall fisk. Tror vi er oppe i 16 – 9 i min favør. Det er da en ny regel i konkurransen blir lansert. Fredrik mener at det ikke bare en førstemann til 20 fisk, men også den største gjelder også. Typisk, nå som han nettopp fikk en på ca 750 gram, slettes ikke værst til horngjel å være.  Min hittils største er ikke mer enn 650 gram.

IMG_4013

Sylskarpe nåleaktige tenner.

Horngjel (Lat: belone belone) eller nebbsild som den også kalles, kommer gjerne inn før makrellen på forsommeren. Horngjelen er en pelagisk fisk som jager i det øvrige vannsjiktet og som kommer inn på grunne områder for å gyte. Eggene klebrer seg fast til vegetasjonen på bunnen.  Fisken er vanlig sør for Trøndelag og ofte å få på østlandet og på sørlandet. Kjøttet er tørt, men egner seg godt som matfisk. Enten kokt eller gjerne grillet. Fra gammelt av ble fisken ikke spist da mange trodde fisken var giftig da beinene har en grønnaktig farge. På folkemunnet mente man at horngjelen spiste drukne soldater og at fargen på beina smittet over fra grønnfargen på soldatenes uniformer.  Fisken kan bli opptil 2 kg. Norsk sportsfiskerekord er rundt 1,6 kg.

Nå var det faktisk jeg som kom først til 20 fisk, men Fredrik tok den største som veide 750 gram.

IMG_4021

Vi tar oss en velfortjent pause. Etter litt mat og kaffe fortsetter jakten etter det vi egenlig kom for å fiske etter, nemlig sjøørret.

IMG_4027

Fredrik med en sjøøret på 650 gram i håven.

IMG_4030 

Fårete glis og en liten tjukkas.

Til slutt til dere som stusser på overskriften 100 sjøørret og 1 horngjel. Det er klart, og jeg kødder ikke. Vi fikk tilsammen over 100 horngjel. Etter 20 stykker blir det heller kjedelige greier, dessuten tygger de i stykker fluene. Jeg er redd 100 sjøørret og 1 horngjel kun ble en ønsketanke.

Thomas in action!

thomas hildrum fiskesnakk

thomas hildrum fiskesnakk

Horngjel er en artig fisk. Størrelsen vi oftest får i norske vann er rundt 500-800 gram, men får man fisk over kiloen så har man en artig fight foran seg. Å få horngjel i håven kan være en sport i seg, den går ofte opp på halen og danser i vei og med den lange spisse munnen får man passe seg så man ikke får den i øye. Thomas fikk det bevist den kan være vanskelig. Her jobber han med en sta på ca 600 gram som ikke vil være med på leken.

thomas driller

thomas driller

horngjel

horngjel

horngjel

horngjel

horngjel

horngjel

horngjell

horngjell

horngjell

Endelig i mål!

horngjell

Catch`n release …

horngjell

horngjell

Stikkord: , , , , , , , , , ,

14 kommentar to “100 sjøørret og 1 horngjel!”

  1. Esp1 Says:

    Knallbra historie!! Horngjellfiske ser litt artig ut. Veit ikke om dere har sett siste filmsnutten til Freestylefish fra Sverige.

  2. Christer K Says:

    Herlig herlig Thomas… NÅR blir det tur på oss?
    Vællers eller Grong… your call 🙂
    Vi kan varme opp med litt gjeddefiske på hytta vår hvis du ønsker. Det er kun en liten times kjøring. Hytta ligger like ved Kongsvinger og det skulle være rikelig med muligheter der 🙂

    mvh C

  3. razorsharped Says:

    Takk for det Espen. Artig fisk. Sterke er de også. I hvertfall når de krokes i ryggen. Har ikke sett filmen du refererer til, men den skal jeg sjekke ut. Skitt fiske!

  4. razorsharped Says:

    Hei du, er i Trøndelag 1.uka i juli. Hvordan ligger du an da? Ellers er jeg gjerne med på tur til Vællers altså 😉

  5. Fredrific Says:

    Veldig bra H. Neste gang må vi få til en skikkelig marketur. Full fart nå…

  6. Sissel S. Hildrum Says:

    Hei, du!
    Følte nesten at jeg var med på turen. Sikkert en kjempeopplevelse og en historie og bilder «gull værdt». Stolt, ja!!!!!!!

  7. Svein Ivar Says:

    Hei.Får jeg spørre hvor dere fikk all denne horngjelden?

  8. Kalle Olebro Says:

    Fin tur å fina bilder….

  9. Fredrik Leth Says:

    Svein Ivar. De er tatt i Oslofjorden. Vårt beste tips er at du søker etter områder med grunne viker. Langgrunne bukter. Fjorden er for tilfeldet full av horngjel.

  10. Nemachelius Oxianus Says:

    Så fine bilder og artig historie. Men når det bedrives catch and release hvorfor bry seg med å få horngjælen oppi håven

  11. Fredrik Leth Says:

    Nemachelius, anledningen er rett enkel. Vi prøver å ta så lite som mulig i fisken, plus at horngjellen sprattler veldig så det er enklere å få ut fluen fra håven.

  12. Tony Pedersen Says:

    Horngjel-Kungen;D
    Flott blogg gutter!!
    Men savner kanskje litt mer om fluer og fluebinding;)

  13. Fiskesnakk Says:

    Enig. Flueninderen er litt opptatt. Ser ut som at bloggen trenger en hang around som tar seg av den biten.

  14. Trez2005 Says:

    Horngjellen tas gjerne fra båt i fart.. den raskeste svømmeren av makrellfiskene. Noen som har noen gode tips om å «lure» sjøørreten?

Legg igjen en kommentar